22 september 2018

Verzoek tot debat Skaeve Huse

Foto: Het Kontakt

Het CDA Krimpenerwaard en Pro Krimpenerwaard hebben het verzoek ingediend om aanstaande dinsdag tijdens de raadsvergadering een interpellatiedebat (ingelast debat op verzoek van fractie(s)) te houden over de plaatsing van de Skaeve Huse in Bergambacht.

Het CDA en PK zijn van mening dat bij de keuze voor deze locatie van de Veerweg het college heeft verzuimd te onderzoeken of en in hoeverre er sprake is van een benodigde prikkelarme zone. Deze prikkelarme zone is nodig voor de bewoners van de Skaeve Huse. Gegeven de aanwezigheid van het afvalbrengstation, diverse diensten van de gemeente, provincie en Rijkswaterstaat, een parkeerterrein voor vrachtwagens, een - rumoerige - JOP en de brandweer, is er sprake van een 24/7-actieve omgeving. Wij zijn tevens van mening dat dit besluit aan de gemeenteraad moet worden voorgelegd en maken ons samen met de bewoners zorgen over de impact van de Skaeve Huse op de naastgelegen wijk Dijklaan-West.

De door het college gevolgde procedure heeft het karakter van een verrassingsoffensief, naar zowel de belanghebbende bewoners als naar de gemeenteraad. Dit is niet passend in de moderne vorm van besturen, namelijk: niet beslissen óver de bewoners, maar juist mét de bewoners. Met verwijzing naar het persbericht gisteren van het college waarin ondermeer is vermeld dat er een aantal bewoners de komst van de Skaeve Huse ondersteunen door zitting te nemen in een nog op te richten bewonerscomité is ons bekend dat de meeste, zo niet al deze bewoners, zich inmiddels hebben afgemeld uit grote onvrede met de gang van zaken.

Verzoek tot interpellatiedebat
Motie