29 oktober 2023

Basketbal zonder kantine

Op dinsdagavond 24 oktober bezochten CDA-(burger)raadsleden Medea Hempen en Jan Huisman de Basketbalvereniging Leiderdorp (BVL). Voorzitter Wietse Koster ontvangt hen in de volle sporthal De Bloemerd, waar op dat moment alle drie de velden worden gebruikt voor trainingen door de verschillende basketbalteams.

Koffie of thee is niet beschikbaar, omdat beheerder Sportfondsen de kantine heeft gesloten wegens personeelsgebrek. En dat is direct dan ook een belangrijke klacht van Wietse Koster. Want naast het sportieve element is ook het sociale element belangrijk voor de leden van de vereniging. Na een training of wedstrijd willen de teams graag nog wat nuttigen in de kantine. Dat geldt voor de seniorenteams, maar uiteraard ook voor de jeugdteams waar op zaterdag na een wedstrijd met ouders nog koffie en limonade wordt genuttigd. De binnensportclub is hierin geheel afhankelijk van de beheerder. Gelukkig wordt er, na een moeizame start, nu wel constructief meegedacht over een oplossing. De verschillende verenigingen die de zaal gebruiken, werken daarbij samen.

Enthousiast vertelt de voorzitter over de geschiedenis van zijn vereniging. In 1973 werd de vereniging opgericht. Een hoogtepunt was in 2011 toen de dames van BVL Nederlands kampioen werden. Financieel bleek dit echter tot grote problemen te leiden, waarna de club een moeilijke tijd doormaakte. Inmiddels is de vereniging financieel gezond en telt ruim 220 leden. Ook tijdens de coronatijd is het gelukt om de leden te behouden.

De club profiteert ook van de populariteit van de nieuwe basketbalvorm van 3 tegen 3. Deze variant met slechts één basket is inmiddels een Olympische sport en maakt ook het traditionele basketbal erg populair.

Naast de gewenste flexibiliteit en uitdagingen rondom de zaal en kantine, is het ook ieder jaar puzzelen met de vrijwilligers. Gelukkig kent de club vaste krachten op wie vertrouwd kan worden en experimenteert men met de inzet van oudere jeugdleden tegen een kleine vergoeding.

De CDA-fractie heeft al veel verenigingen bezocht. Medea Hempen: ‘Het was zeer nuttig om dit keer een binnensportvereniging te bezoeken. Het geeft ons weer extra inzicht in hun uitdagingen en hoe contacten met gemeente en beheerder verlopen.’ Heeft uw vereniging ook interesse in een bezoek van de CDA-fractie tijdens een activiteit, mail dan naar [email protected].