27 april 2023

CDA op bezoek bij IJssport Leiderdorp

CDA bezoekt Vereniging IJssport Leiderdorp

Op dinsdagavond 25 april bezochten CDA-fractievoorzitter Medea Hempen, wethouder Daan Binnendijk en burgerraadslid Jan Huisman, de Vereniging IJssport Leiderdorp. Terwijl de jeugd baantjes draaide op de mooie skeelerbaan, werd er gesproken met voorzitter Aad de Vries en de nieuwe secretaris Bettina van Klaveren.

Trots vertelt Aad over deze oudste vereniging van Leiderdorp. Informeel bestaat de IJssport sinds 1885 en formeel is de vereniging opgericht per 1921. De vereniging heeft een actieve groep met vrijwilligers, die er bijvoorbeeld voor zorgen dat het terrein er steeds heel goed bij ligt.

Bettina legt uit dat de club drie pijlers heeft: de leden die skeeleren, de leden die in de ijshal in Leiden of Den Haag schaatsen, en natuurlijk de mensen die lid zijn om te kunnen genieten van de Leiderdorpse ijsbaan in de winter. De omvang van de laatste groep is sterk afhankelijk van het weer. In een jaar met natuurijs ziet de vereniging het ledenaantal altijd toenemen, waarna het bij een warme winter weer afneemt. Helaas is het afgelopen jaar niet gelukt om de baan te kunnen openen, maar Aad verzekert dat er goed is geëvalueerd en dat de vereniging voor een komende vorstperiode nog beter is voorbereid.

Tijdens het gesprek verzamelt ook de loopgroep in het clubgebouw, die twee keer per week de vereniging aanwendt als startplek voor baantraining of looptraining in de polder. Zo wordt het gebouw multifunctioneel gebruikt.

De vereniging is trots het geheel zelfstandig te kunnen regelen. Zijn er dan helemaal geen wensen voor de gemeente? ‘We hebben wat hulp nodig bij het snoeien van een bomenrij die gevaarlijk is geworden, net buiten ons terrein’, zegt Aad. ‘Maar dat hebben we zelf al kunnen regelen met een prettige ambtenaar.’ Daarnaast wil de vereniging graag de baanverlichting vervangen door ledverlichting. De investering is voor een kleine vereniging erg hoog. Dit sluit mooi aan bij een motie die de gemeenteraad in oktober heeft aangenomen om verenigingen te helpen met energiekosten, legt de CDA-vertegenwoordiging uit. Binnenkort gaat de ijsvereniging een aanvraag indienen.

Op de foto v.l.n,r. Daan Binnendijk, Medea Hempen, Aad de Vries, Bettina van Klaveren en Jan Huisman