26 september 2021

Het uur U

Ons raadslid Medea Hempen schreef voor de gemeenteberichten de volgende column. De column is deze week ook in het Leiderdorps Weekblad geplaatst.

Zaterdagochtend, 7 uur. Over een doodstille Laan van Berendrecht loop ik naar de bushalte. Al maanden is de onrust binnen het CDA, míjn CDA, groot. Een rommelige campagne, het zetelverlies en het pijnlijke vertrek van Pieter Omtzigt verdeelden onze partij diep. Nu is het uur U aangebroken. Op het partijcongres vandaag in Den Bosch zullen we spreken hoe het verder moet met het CDA. Scheurt de partij of blijven we bij elkaar? Er staat veel op het spel. En ik wil erbij zijn, van het begin tot het eind.

Het congres is het eerste grote evenement waaraan ik sinds het uitbreken van corona weer deelneem. De regels zijn streng: zonder coronatoegangsbewijs kom je niet binnen, gesprekken in de wandelgangen zijn niet toegestaan en de stoelen staan op 1,5 meter. Echt uitnodigend klinkt het niet. Zeker niet als je, net als ik, op zo’n dag graag met partijgenoten en bewindslieden spreekt.

Maar mijn vrees niemand te spreken blijkt ongegrond. Al bij het verlaten van het station raken we in gesprek met de eerste congresgangers en zelfs met kopstukken uit de partij, zoals Wopke Hoekstra, wissel ik later op de dag nog een woord.

Als het congres start, is de spanning duidelijk voelbaar in de zaal. Er zijn veel vragen en er is ook kritiek. Maar één ding wordt al snel duidelijk: de leden willen verder. Als één partij en met de blik vooruit. Jong en oud – en wat zijn er veel jonge mensen bij het CDA! –, progressief of juist meer behoudend, we zijn het er allen over eens: het CDA moet weer dé partij van het midden worden. Een partij die verbindt in tijden van polarisatie en die staat voor een samenleving waaraan iedereen mee kan doen. En als iets vandaag duidelijk wordt, is het dat we dat ook in de toekomst met elkaar willen doen.

Als we tegen de avond terugkeren naar Leiderdorp, voel ik me optimistisch en vol energie. Er liggen grote politieke vraagstukken voor ons, ook in Leiderdorp. Maar samen gaan we ze aan. Het woningentekort, de klimaatcrisis en het betaalbaar houden van de zorg: juist daar maakt het CDA het verschil, omdat verbondenheid bij ons voorop staat. Dáárvoor maak ik me sterk in onze gemeenteraad. Daarom ben ík CDA.

Op 11 december a.s. is er weer een CDA-congres. Wilt u ook met ons mee? Mail dan naar [email protected]