01 februari 2022

Schaken in de Houtkamp

Het was er weliswaar zo eind januari nog wat fris voor, maar met veel genoegen speelde CDA-wethouder Daan Binnendijk in het park de Houtkamp een potje schaak met het jonge talent David Sonneveld. In de komende raadsperiode, waarvoor op 16 maart verkiezingen zijn, wil het CDA verder bouwen aan een samenleving waarin iedereen kan meedoen. Daarbij zijn bewegen, sporten en wandelen belangrijk en daar biedt de Houtkamp met haar 18 hectaren natuurschoon alle gelegenheid voor. “Het park is een prachtige plek voor sport en ontmoeting”, aldus CDA-lijsttrekker Medea Hempen. “Maar er is in het park nog niets voor denksport en daar wil ik graag verandering in brengen.” Steeds meer gemeenten plaatsen denksporttafels in de buitenruimte en het lijkt Hempen een goed idee dit ook in Leiderdorp te gaan doen. “Twee of drie tafeltjes met een speelbord en daarbij goede stoeltjes om te schaken of te dammen. We merkten vandaag al hoeveel belangstelling er is als je een bord neerzet op een luw plekje. Veel wandelaars bleven staan kijken en binnen de kortste keren waren mensen met elkaar in gesprek.”

Als het aan Medea Hempen ligt krijgt het park, waarvan we iedere hoekje koesteren, er weer een dimensie bij, waar je tot een prettig contact kunt komen.

De promotie schaakwedstrijd voor dit plan ontwikkelde zich ondertussen tot een pittig duel tussen twee goed geoefende spelers. Voor herhaling vatbaar, vond de wethouder, die het potje met winst afsloot. Niet erg, aldus David, leuk om te doen zo buiten en wie weet komt er snel een revanche op een echte schaaktafel.

Bij de foto: David Sonneveld neemt het op tegen wethouder Binnendijk