09 december 2023

Werkbezoek bij Scouting Vadedo

Op 9 december, een regenachtige zaterdagmiddag, waren CDA-fractielid Jan Huisman en wethouder Daan Binnendijk op werkbezoek bij Scouting Van der Does-Liethorp. Ze werden hartelijk ontvangen door groepssecretaris Erik Schilders en medebestuurder Guilio Jacobs.

Het gebouw was vol, want met ongeveer 220 leden is het elke zaterdag een drukke bedoeling in het scoutinggebouw. Het pand, gelegen aan de Vadedo-plas langs de A4, ligt mooi in het groen, maar vanwege de regen moest iedereen zich binnen vermaken. Erik vertelt enthousiast over zijn vereniging: ‘Met ons jeugdledenaantal zijn we binnen de scouting een grote vereniging. We zijn ook trots op onze 70 vrijwilligers, die actief zijn binnen de vereniging.’ De CDA-delegatie wil graag weten wat het geheim is, want veel Leiderdorpse verenigingen geven aan moeite te hebben om vrijwilligers te vinden. Erik kan het lastig vergelijken met andere verenigingen, maar legt wel uit dat veel vrijwilligers zelf lid zijn geweest en nu zijn doorgegroeid naar vrijwilliger. ‘Met de scouting ga je als kind 2-3x per jaar op kamp. Daarmee worden vriendschappen voor het leven gevormd en blijft er - ook op oudere leeftijd - veel sympathie voor de vereniging en bereidheid om te helpen.’

Guilio Jacobs is speltakbegeleider. Hij is één van de twee bestuursleden die zich daarmee bezighouden. Hij legt uit: ‘We stimuleren dat jongeren vanaf 18 jaar de overstap maken naar vrijwilliger en leiding. Hiermee zorgen we steeds voor jonge aanwas van onze vrijwilligers. Als speltakbegeleider help ik deze jonge enthousiaste vrijwilligers en zorg ervoor dat ze steeds geholpen worden en dat de ervaring wordt doorgegeven.’

De vereniging is constant bezig met verbeteringen. Inmiddels heeft de vereniging zonnepanelen en werkt men ook aan afvalscheiding. Voor januari staat een nieuwe keuken in de planning. Via vrijwilligers en contacten is het gelukt om een professionele keuken over te nemen. Deze zal door vrijwilligers worden geplaatst. De volgende wens is ook al bekend: de toiletten en douches hebben een opknapbeurt nodig, zodat het ook mogelijk wordt om het eiland of gebouw vaker te verhuren. Ook financieel is dit niet onbelangrijk.

Daan Binnendijk en Jan Huisman zijn onder de indruk van de vereniging en hoe de club wordt gerund. Scouting bindt veel jeugd aan zich, die elke zaterdag wordt uitgedaagd om plezier met elkaar te hebben. En natuurlijk horen daar ook de 20 zeilboten en 3 sleepboten bij, die in het voorjaar weer op de Kaag en de Braassemermeer zijn te vinden.