09 oktober 2023

CDA Tweede Kamerlid Harmen Krul op werkbezoek in Leidschendam-Voorburg

Vrijdag 6 oktober bracht CDA Tweede Kamerlid Harmen Krul een werkbezoek aan Leidschendam-Voorburg om zich te laten bijpraten over de Huygenstunnel en de N14. Op uitnodiging van de lokale CDA-fractie ging Krul in gesprek met bewoners van Initiatiefgroep Huygenstunnel, wethouder Jeffrey Keus en de lokale CDA-fractie. “We zijn heel blij met de betrokkenheid en interesse vanuit de Tweede Kamerfractie bij deze regionale onderwerpen”, licht CDA-raadslid Lieke Muller toe.

Harmen Krul, die zich in de Tweede Kamer bezighoudt met onder andere infrastructuurwerd door de betrokken bewoners van Initiatiefgroep Huygenstunnel bijgepraat over de kansen die de tunnel meebrengt voor Voorburg en Den Haag. “Samen met de fractie van CDA Leidschendam-Voorburg heb ik gesproken met Initiatiefgroep Huygenstunnel over een geweldig project waarbij de A12 en het spoor ondergronds gaan: de Huygenstunnel. Ruimte in deze regio is schaars, maar door de weg en het spoor onder de grond te brengen ontstaat hier ruimte voor andere mogelijkheden, zoals groen, woningbouw en recreatie. Daar ga ik me voor inzetten”, vat Krul het gesprek samen.

Het tweede onderwerp op de agenda van het werkbezoek was de N14. De verbeteringen aan de kruisingen waren eerder door minister Harbers op een prioriteitenlijst van belangrijke infrastructurele projecten geplaatst, maar onlangs bleek deze lijst te zijn opgeheven vanwege de stikstofproblematiek. “Nu gaan de verbeteringen rond de N14 niet door omdat onduidelijk is hoeveel stikstof die tijdelijke werkzaamheden uitstoten, maar onze inwoners zitten intussen wel met de uitstoot en geluidsoverlast de files en het sluipverkeer die ook andere delen van de gemeente regelmatig lamleggen, zoals Leidschendam-Zuid.” geeft Muller aan.

“Vrijdag heb ik met eigen ogen gezien hoe belangrijk de N14-kruisingen zijn voor de verkeersdoorstroom in gemeente Leidschendam-Voorburg. Als het verkeer hier vaststaat, dan staat het in de hele gemeente vast. Daar moet een oplossing voor komen, ik ga hier zeker mee aan de slag” reageert Krul na zijn bezoek.

“Dit bezoek laat zien hoe belangrijk het is dat er goede onderlinge afstemming is tussen politieke fracties op alle bestuursniveaus. Eerder dienden we al samen met de CDA-fracties van Den Haag en Provincie Zuid-Holland vragen in over de Vlietzoom, en nu slaan we met onze landelijke collega’s de handen ineen voor de toekomst van Leidschendam-Voorburg. Alleen door samen te werken komen we tot goede oplossingen voor heel Nederland”, besluit CDA-raadslid en Tweede Kamerkandidaat Liesbeth van der Heide.

V.l.n.r.: Jeroen Trimbos (Initiatiefgroep Huygenstunnel), CDA Tweede Kamerlid Harmen Krul, Liesbeth van der Heide, Diederik Visser, Lieke Muller, wethouder Jeffrey Keus (wethouder) en  Maarten Drabbe (Initiatiefgroep Huygenstunnel) in gesprek over de kansen die de Huygenstunnel met zich meebrengt.