14 februari 2022

Jorrit Koster (kandidaat op plek 5) bij omroep Midvliet over de verkiezingen.

Dinsdag 8 februari was Jorrit Koster, kandidaat op plek 5 van het CDA Leidschendam-Voorburg voor de gemeenteraadsverkiezingen, te gast bij KiesLokaal, van omroep Midvliet om over de verkiezingen te praten. KiesLokaal is een reeks van afleveringen over de verkiezingen en thema’s die belangrijk zijn voor jongeren, een uitgelezen programma voor onze jongste kandidaat om aan te schuiven. Het gesprek duurde ongeveer een uur waarin werd gesproken over wat het CDA de komende jaren wil gaan doen op gebied van onder andere duurzaamheid, wonen, recreatie en een nieuwe bestuurscultuur. Ook was de aflevering een mooie kennismaking met de jongste kandidaat van de CDA-lijst.

Over duurzaamheid benadrukte Jorrit de noodzaak om burgers te helpen bij de energietransitie, iets waar de fractie de afgelopen 4 jaar al hard voor heeft gewerkt, telkens zonder steun te krijgen van andere partijen bij haar moties. Het CDA is duidelijk: gebruik de financiële middelen die de gemeente heeft uit onder andere de verkoop van Eneco om de burger direct te helpen bij het betalen van de energietransitie door bijvoorbeeld het verlenen van subsidies.

Op gebied van wonen heeft Jorrit duidelijk gemaakt dat het CDA hoopt de komende 4 jaar meer woningen te realiseren voor iedereen die vastloopt op de woningmarkt. Het CDA wil dit onder andere bereiken door een zelfbewoningsplicht in te voeren en de gemeente een prominentere rol te laten spelen bij het realiseren van woningen. Ook wil het CDA het mogelijk maken om maatschappelijk verantwoorde, betrokken ontwikkelaars woningen te laten ontwikkelen boven commerciële reuzen die geen interesse tonen in de behoeften van onze samenleving.

Jorrit heeft verder CDA’s steun voor een stadsstrand uitgesproken zodat jongeren tijdens de zomer meer te doen hebben in onze gemeente. Hij geeft duidelijk aan dat dit strand samen met jongeren moet worden ontwikkeld om er voor te zorgen dat het ook voldoet aan de behoefte van jongeren in de gemeente. Ook sprak Jorrit zich namens CDA Leidschendam-Voorburg duidelijk uit voor het mogelijk maken van zwemmen in de Vliet. Jongeren zijn immers verantwoordelijk genoeg om veilig en verantwoord te kunnen zwemmen. De gemeente moet kunnen vertrouwen op de verantwoordelijkheid van ouders. Daarnaast is het CDA groot voorstander van gratis schoolzwemmen om te zorgen dat alle kinderen in de gemeente kunnen zwemmen.

Als zelfgekozen thema wilde Jorrit de nieuwe bestuurscultuur uit het CDA programma naar voren brengen. Zo pleit de partij voor een jongerenraad met jongerenburgemeester om niet alleen mee te denken met beleid maar ook om zelf punten buiten de agenda van de wethouders aan te kaarten. Middels burgerplatformen die het CDA weer wil terugbrengen, wordt het contact tussen de burger en de gemeente te versterkt. Daarnaast wil de partij een gemeente-akkoord waaraan alle partijen meewerken in plaats van een coalitieakkoord dat de helft van de partijen in de raad de komende jaren bij voorbaat al uitsluit. Hierdoor kan het interne debat in de raad volgens Jorrit versterkt worden en kan de burger zich beter herkennen in de debatten bij de raad. Echte volksvertegenwoordiging dus.

Als laatste gaf Jorrit de tip aan jongeren om, nadat je de juiste partij hebt gekozen, op een jongere kandidaat te stemmen om de representativiteit van jongeren in de gemeenteraad te vergroten.

Meer informatie over het verkiezingsprogramma of de standpunten van CDA Leidschendam-Voorburg is terug te vinden op de website. De aflevering KiesLokaal van Midvliet van 8 februari 2022 is terug te luisteren op spotify of op de website van Omroep Midvliet.