15 oktober 2021

Aktieplan Wonen

De raad van Teylingen heeft met een motie gevraagd om een actieplan wonen op te stellen waarin wordt aangegeven wat er nodig is om voldoende woningen te realiseren, met name waar het gaat om sociale huur (doelstelling: 30% van de nieuw te bouwen woningen) en betaalbare koop/middeldure huur (35% van de nieuwbouw). Het College heeft een opiniërend voorstel opgesteld dat besproken zal worden de Commissie Ruimte.

Zo is het de bedoeling dat er een doelgroepenverordening komt die voorschrijft dat in bestemmingsplannen voortaan dient te worden aangegeven hoeveel van elke woningcategorie gerealiseerd gaat worden.

De regels rond het bestaande vereveningsfonds worden herzien. Als een ontwikkelaar te weinig sociale huur kan bouwen, kan na toestemming van het college, dit tekort worden afgekocht middels een storting in het vereveningsfonds. In de nieuwe systematiek wordt voorgesteld om voor duurdere woningen een hogere storting te eisen en voor goedkopere woningen een lagere storting. Zo worden initiatiefnemers gemotiveerd om bij vervanging van het aandeel sociale huur meer goedkope woningen toe te voegen. Via een bijdrage uit het vereveningsfonds wordt elders extra sociale huurwoningbouw gerealiseerd. Enkel corporaties kunnen een bijdrage krijgen uit het vereveningsfonds.

Verder komt er een zelfbewoningsplicht: de koper van nieuwbouw moet zelf de bewoner zijn.

Bij nieuwbouwprojecten kan de gemeente een anti-speculatiebeding met ontwikkelaars vastleggen.

Verder stelt het college voor om voortaan een actief grondbeleid te voeren. Een actief grondbeleid betekent dat een gemeente grond aankoopt en zelf verkoopt aan ontwikkelaars, Er kan meer regie worden gevoerd, maar de gemeente loopt ook meer financieel risico.
Tenslotte moet er een actieplan huisvesting arbeidsmigranten komen.