02 maart 2022

CDA Teylingen bezoekt speeltuinen in Voorhout en Sassenheim

TEYLINGEN – Het is voor de sociale ontwikkeling van kinderen heel belangrijk dat zij lekker buiten kunnen spelen en bewegen. En waar kan je dat beter dan in een speeltuin in de buurt?  In Teylingen zijn 95 openbare speelplaatsen, waar kinderen op een veilige manier kunnen spelen.

Het is de bedoeling dat de inrichting van die speelplaatsen in samenspraak met de inwoners geregeld wordt.  Dat gaat vaak goed, maar soms ook niet. De CDA (kandidaat)raadsleden bezochten zaterdag 6 februari een kleine speelplaats in de Willem Barthoenstraat in Voorhout. Deze ziet er wat armetierig uit. buurtbewoner Michiel Tibboel vertelde over deze speelplaats. Hij bood onlangs handtekeningen en een petitie aan richting het gemeentebestuur, maar kreeg geen medewerking van de gemeente om op een goedkope manier met gebruikte speeltoestellen de speeltuin nieuw leven in te blazen.

Tibboel hoopt dat de speeltuin binnenkort alsnog kan worden opgeknapt, zodat niet alleen zijn kinderen, maar ook de buurtkinderen hier gebruik van kunnen maken. Dit initiatief wordt volop gesteund door het CDA. Fractievoorzitter Reny Wietsma: “Het is heel jammer dat dit inwonerinitiatief niet heeft geleid tot de gewenste medewerking van de gemeente. Wij zullen er als CDA op toezien dat de speeltuin nu echt snel zal worden verbeterd, zodat de buurtkinderen hier weer met plezier kunnen spelen”.

Activiteiten

Vervolgens brachten de CDA-ers een bezoek aan één van de drie speeltuinverenigingen die Sassenheim rijk is: speeltuin Beatrix in de Oranjebuurt van Sassenheim. De voorzitter van de speeltuin, Jolande Vercouteren, vertelde enthousiast over alle activiteiten die zij samen met haar drie medebestuursleden verzorgt. De speeltuin is een gezellige ontmoetingsplaats voor ouders en kinderen en heeft een belangrijke buurtfunctie. Het buurthuis wordt regelmatig verhuurd voor allerlei activiteiten van de buurtbewoners en bijvoorbeeld voor verjaardagspartijtjes. Vercouteren: “Het is heel dankbaar werk en we hebben er veel plezier in om het kinderen naar de zin te maken.” Alle kandidaat-raadsleden van het CDA waren het eens; dit soort inwonerinitiatieven moeten de komende jaren volop ondersteund worden door het gemeentebestuur!