22 december 2021

Geen onderzoek naar verplaatsing station Voorhout

Raadslid Dion Piket stelde in de raadsvergadering van 16 december via een motie voor om een onderzoek in te stellen naar de voor- en nadelen van de verplaatsing van station Voorhout in de richting van de Leidsevaart, langs de nieuwe Noordelijke Randweg. Dit biedt volgens hem grote voordelen: je kunt dan een volwaardig station bouwen, er komt ruimte vrij voor woningbouw en je maakt een einde aan het probleem dat mensen door de gesloten spoorbomen glippen omdat ze nog snel de trein willen halen.
De CDA-fractie zette vraagtekens bij deze motie. Ten eerste ligt de huidige locatie mooi centraal in Voorhout, goed te bereiken vanuit zowel Oosthout en andere nieuwe uitbreidingen als vanuit het oude dorp.
Verplaatsing naar elders leidt er bovendien toe dat men in plaats van op de fiets of te voet, met de auto naar het station zal gaan. Een negatief milieueffect dus.
Verder lost de verplaatsing het probleem van de veiligheid in zijn kern niet op: de overweg met spoorbomen blijft bestaan met alle risico’s van dien.
Het voordeel van de extra beschikbare bouwgrond weegt, naar de mening van de CDA-fractie, per saldo niet op tegen de nadelen van verplaatsing. De fractie steunde de motie dus niet, die overigens met een ruime meerderheid werd verworpen.