06 juni 2021

Integraal plan Groot Seminarie Warmond aangenomen

De gemeenteraad heeft op 3 juni het Integraal Plan Groot Seminarie Warmond goedgekeurd. In het plan is vastgelegd hoe de structuur van de inrichting van het gebied (wegen, voetpaden, groen, parkeren) en de gebouwenstructuur (nieuwbouw in Mariënhof en verbouw van Mariënhaven en Mariëngaarde) er uit (zullen) zien.
In het monumentale gebouw van de voormalige priesteropleiding zijn inmiddels 107 huurappartementen gerealiseerd. Ook komen er nog 41 appartementen in voor zorggerelateerd wonen. Tenslotte zullen op het terrein nog 51 grondgebonden koopwoningen en –appartementen worden gebouwd.

Met de uitvoering van het Integraal Plan worden de cultuurhistorische en landschappelijke waarden zoveel mogelijk in oude glorie worden hersteld. Een nieuwe parel, of eigenlijk een vernieuwde parel, aan de kroon van Warmond. Er is veel gedaan aan communicatie met omwonenden en andere stakeholders via inloopavonden, webinars, nieuwsbrieven enz. Stakeholders konden veel inbreng hebben, plannen zijn diverse keren daaraan aangepast. Voorwaar een voorbeeldparticipatieproject.

De CDA-fractie complimenteerde dan ook het College met de wijze waarop zij dit project heeft aangepakt.

Dan zijn er toch nog twee zaken die wij tijdens het debat in de Raad naar voren hebben gebracht:

Allereerst de verkeersveiligheid. Het College achtte het niet nodig dat er nog een (tweede) verkeersonderzoek plaatsvindt nadat het project is gerealiseerd en alle woningen zijn bewoond. De CDA-fractie vindt van wel omdat het eerste verkeersonderzoek heeft gewerkt met verwachtingen, inschattingen en gemiddelden, en dat ook nog in corona-tijd. Helaas bleef het College bij zijn eerste opstelling.

Groot Seminarie is een prachtig project, maar het voldoet niet aan de Woonvisie van Teylingen. Daar staat in dat nieuwbouwprojecten tenminste 35% sociale woningbouw moeten bevatten. Dat is hier slechts 24%. Daarom heeft de CDA-fractie twee amendementen van de PvdA gesteund. In het eerste wordt voorgesteld vast te leggen dat ook hier de gebruikelijke financiële compensatie voor het tekort aan sociale woningbouw door de projectontwikkelaar wordt gegeven in de vorm van de zgn. vereveningsbijdrage. Het College stelde voor om deze bijdrage in dit geval niet te heffen vanwege dit specifieke en unieke plan. De CDA-fractie achtte dit geen consequente houding. Het tweede amendement stelde voor om vast te leggen dat van de nog te realiseren 51 koopwoningen minimaal 15% goedkope koop is en minimaal 30% middeldure koop, conform de Woonvisie. Het is teleurstellend om te constateren dat beide amendementen werden verworpen.