04 december 2020

Teylingse raadsleden Peter Scholten (69) en Hidde Verhoeve (21) slaan handen ineen: ’Brede discussie over energie is hard nodig’

Bron en foto:  Leidsch Dagblad

Hidde Verhoeve en Peter Scholten: ’Mensen zijn best bereid om mee te praten over moeilijke keuzes’.

© Taco van der Eb

Sjaak Smakman

TEYLINGEN

De harde cijfers stemmen niet vrolijk, vinden CDA-raadslid Peter Scholten en zijn bijna een halve eeuw jongere VVD-collega Hidde Verhoeve. Zelfs met de plannen die Holland Rijnland en andere regio’s aan het maken zijn, wordt nog maar 3,5 procent van alle energie die we gebruiken duurzaam opgewekt.

Terwijl ook dat kleine beetje al forse ingrepen in het landschap vergt: 45 tot 70 grote of 70 tot 100 kleinere windmolens, of 1400 à 1500 hectare aan zonneparken. Dat komt neer op 3000 voetbalvelden. ,,Een mix kan ook, maar duidelijk is dat onze streek aan de vooravond kan staan van grote veranderingen’’, stellen de twee raadsleden in een disussiestuk dat ze samen met betrokken inwoners Harry Assen en Aad Overgaag hebben opgesteld. In eerste instantie voor de eigen gemeente - college, raadsleden én inwoners - maar naar ze stilletjes hopen ook voor bestuurders en burgers in andere gemeenten. ,,We willen echt een brede discussie uitlokken’’, zeggen de 69-jarige Scholten en de 21-jarige Verhoeve eensgezind.

Die is namelijk had nodig, vinden ze, nu het landelijke klimaatakkoord (steeds) verder wordt uitgewerkt. Holland Rijnland - een van de dertig zogeheten energieregio’s - heeft een ontwerp klaar voor een regionale energiestrategie (RES) die voor de komende zomer moet worden vastgesteld. Vervolgens moet die worden vertaald in lokale energiestrategiën (LES). In de RES wordt voor duurzame energie vooral ingezet op wind en zon.

De gemeenteraden - laat staan inwoners - hebben tot nu toe nauwelijks invloed op de RES kunnen uitoefenen. ,,Daardoor bekruipt ons het gevoel min of meer de RES te worden ingerommeld’’, aldus Scholten en Verhoeve. Dat is niet alleen slecht voor het draagvlak dat voor de uitvoering nodig is, beide raadsleden hebben ook bedenkingen bij de weg die in de RES wordt voorgeteld. ,,Zon en wind leveren bij lange niet wat we nodig hebben. Met alleen wind en zon gaat het gewoon niet lukken’’, zegt Scholten over de ambitie om in 2050 energieneutraal te zijn.

Moord en brand

Daarnaast zien ze beiden de nodige haken en ogen aan windturbines en zonneweides. Scholten: ,,We hebben hier een bijzonder landschap, waar zonneweides niet goed in passen. Bovendien groeit onder die zonnepanelen niets meer, zodat het ook nog eens heel slecht is voor de biodiversiteit.’’ Verhoeve: ,,De VVD heeft zich altijd uitgesproken tegen grote windturbines. En je hebt het probleem van draagvlak. Kijk maar eens naar de commotie die er ontstond rond de plannen voor twee turbines bij AkzoNobel. Daar werd echt moord en brand geschreeuwd.’’

En waar is het perspectief voor na 2030, vragen ze zich af. Want in de twintig jaar die dan nog volgen tot 2050, is een veelvoud aan energiebesparing en duurzame energie nodig in vergelijking met de komende negen jaar. Maar moet je dan niet in elk geval beginnen met wat er nu ligt aan plannen? Deels wel, vinden ze. Het grootschalig isoleren van woningen en bedrijfsgebouwen is een prima idee, vinden ze, zeker als je weet dat 70 procent van de energie wordt gebruikt om te verwarmen. Ook het stimuleren van zonnepanelen op daken van huizen en andere gebouwen steunen ze, maar daar plaatsen ze wel een kanttekening bij: hoe ga je ’overtollige’ energie opslaan die op zonnige daken of bij harde wind wordt opgewekt. Daar zien ze vooralsnog weinig concrete plannen voor.

Waterstof

Verhoeve ziet een ’hele interessante optie’ in waterstof - die je zou kunnen produceren met de ’overtollige’ energie op zonnige of heel winderige dagen. En moet je ook niet kijken naar kernenergie, waarbij in elk geval geen broeikasgassen de lucht in worden geblazen, vraagt Scholten zich af. ,,Al is dat uiteraard geen pleidooi voor een kerncentrale in Teylingen.’’

Stof genoeg voor een echte discussie met politiek en inwoners over de weg naar 2050, stellen ze. Wat hen betreft moet dat de komende maanden gebeuren, in elk geval voordat de RES wordt vastgesteld. Behalve bestuurders en politici willen ze ook zoveel mogelijk inwoners daarbij betrekken. Verhoeve is ervan overtuigd dat het kan. ,,Als je een duidelijk verhaal brengt en daarbij een route schetst hoe je je doel wilt bereiken, zijn mensen echt wel bereid om mee te denken en mee te doen. Ook als het gaat om moeilijke keuzes.’’