Op maandag 27 september debatteerde de Tweede Kamer met ministers Schouten en Ollongren over het actieplan van CDA en GroenLinks om steden te vergroenen. In deze initiatiefnota ‘Groen in de Stad’ staan verschillende voorstellen om meer groen bij nieuwbouw en in dorpen en steden te realiseren. Na het debat werden er door verschillende partijen voorstellen ingediend waarmee eerste stappen worden gezet bij het realiseren van het actieplan.

Derk Boswijk: “als bouwkundige weet ik als geen ander dat je met veel meer dan alleen stenen kan bouwen. Dat is fijner wonen, goed voor dieren en helpt de biodiversiteit. Met ons plan willen wij bereiken dat het normaler wordt om groen mee te nemen in bouwplannen en bij de ontwikkeling van dorpen en steden. We hebben vandaag een goed debat gehad met de ministers en ik ben blij dat nu de eerste voorstellen om ons plan in actie te brengen zijn ingediend”.

De eerste voorstellen die zijn ingediend gaan over groene daken, groen rondom steden en dorpen en het uitwerken van een afstandsnorm voor groene voorzieningen bij nieuwbouw. Zo wordt groen in de buurt voor iedereen vanzelfsprekender.

Het CDA werkt al een tijd aan dit plan. Jaco Geurts zette het onderwerp eerder al op de kaart in de Tweede Kamer en voormalig kamerlid Maurits von Martels schreef het actieplan in samenwerking met GroenLinks. Lees ook dit bericht.