Tien actiepunten voor het mbo en MBK lanceerde kandidaat-Kamerlid Derk Boswijk (CDA) op donderdag 11 maart in Woerden. Hij deed dat bij de TechnoHUB in Woerden, waar een unieke samenwerking tussen ondernemers en onderwijs tot stand is gekomen. Met het actieplan wil Boswijk, de nummer 14 op de CDA-kandidatenlijst aan de slag in de Tweede Kamer. De CDA’er wil meer waardering voor vakmensen, beter mbo-onderwijs en het midden- en kleinbedrijf versterken. Download zijn actieplan hier.

‘De komende jaren hebben we duizenden vakmensen nodig om de opgaven van de energietransitie en de woningbouw in Nederland vorm te geven. Zonder vakmensen gaat het licht uit in ons land. We moeten praktisch geschoolden meer waarderen, de opleidingen verbeteren en goed laten aansluiten op onze maakindustrie en ondernemers in het midden- en kleinbedrijf’, zo trapte Boswijk (31) zijn betoog bij de TechnoHUB af. De CDA’er presenteerde voor een klein gezelschap zijn plannen voor de komende jaren. De plannen zijn geënt op het CDA-verkiezingsprogramma en de New Deal van Wopke Hoekstra om sterker uit de coronacrisis te komen. Toch is de handtekening van Boswijk duidelijk zichtbaar in de tien punten. De jonge christendemocraat, die startte op het mbo en werkt als projectontwikkelaar in de bouw, sprak de afgelopen jaren honderden mbo’ers, vakmensen, docenten en ondernemers.

Het actieplan

Het actieplan dat Boswijk presenteerde omvat tien punten voor mbo’ers en MKB’ers. Op de actielijst staat onder meer dat opleidingen in techniek, zorg en veiligheid gestimuleerd moeten worden. Ook wil de CDA’er een stageoffensief om nieuwe stageplaatsen te realiseren voor mbo’ers. Verder wil hij meer routes naar vakmanschap: doorstroming vanuit het mbo naar associate degreeprogramma’s en een beroepsgerichte variant van de havo. Er komen persoonlijke leerrekeningen met een tegoed van 4000 euro om door te leren na het behalen van een mbo-diploma. Boswijk: ‘In de praktijk blijkt een hbo-opleiding van vier jaar vaak te hoog gegrepen of te zwaar voor mbo’ers, maar door een associate degreeprogramma kunnen ze stapsgewijs verder leren’.

Het CDA wil met een new deal het MKB door de gevolgen van de coronacrisis heen loodsen. Verder bepleit Boswijk een Made in Europe strategie. Meer productie en maakindustrie in eigen land en minder afhankelijkheid van bijvoorbeeld China. De internationale concurrentiepositie van Nederlandse en andere Europese bedrijven moeten in zijn ogen worden versterkt. Ook moeten de aanbestedingsregels soepeler zodat het eigen MKB meer kansen heeft en wil Boswijk dat in de komende vier jaar nieuwe regiodeals gesloten worden tussen Rijk, provincies, gemeenten, bedrijven en onderwijsinstellingen om innovatie en ondernemerschap te versterken in de regio.

In Utrecht zijn al stappen gezet

Boswijk verdiende in de Provinciale Staten van Utrecht reeds zijn sporen voor ondernemers en mbo’ers. Op zijn initiatief is er meer aandacht voor familiebedrijven. Bovendien kwam er een sterke deal tot stand tussen provincie, ondernemers en het ministerie van economische zaken voor de maakindustrie in Utrecht-west met een verbinding met het onderwijs. Onder meer de TechnoHUB is daaruit voortgekomen, een initiatief wat Boswijk in heel Nederland wil delen. De komende jaren hoopt de CDA’er zijn kennis en ervaring in Den Haag in te zetten voor mbo’ers en ondernemers in heel Nederland.

Zie ook www.cda.nl/derk-boswijk. Voor informatie over de TechnoHUB: https://technohub.nl