Vragen van de leden Bontenbal en Boswijk (beiden CDA) aan de Minister voor natuur en stikstof over het reduceren van stikstofuitstoot door het uitkopen van industriële bedrijven.

1. Bent u bekend met de wens van de provincie Gelderland om in het kader van de stikstofaanpak industriële bedrijven op te kopen? (1)
  2. Klopt het dat de bestaande uitkoopregelingen hierin niet voorzien, omdat deze uitsluitend zijn gericht op het uitkopen van boeren?
  3. Ziet u in dat het vrijwillig uitkopen van industriële bedrijven mogelijk een kans is om op een kosteneffectieve wijze zowel stikstof als CO2 te reduceren? En bent u het ermee eens dat het uitkopen van industriële bedrijven ervoor kan zorgen dat de reductieopgave voor de blijvende industriële en agrarische bedrijven kleiner wordt? Zo nee, waarom niet?
  4. Deelt u de mening dat het van belang is dat alle sectoren bijdragen aan het oplossen van de stikstofproblematiek, dat er middelen nodig zijn om maatregelen te treffen in alle sectoren, en dat het uitkopen van bedrijven daarom ook voor alle sectoren tot de mogelijkheden moet behoren? Zo nee, waarom niet?
  5. Deelt u tevens de mening dat het van belang is om zo snel mogelijk te komen tot een uitkoopregeling die de provincie Gelderland en mogelijk ook andere provincies in staat stelt om de meekoppelkansen op het gebied van stikstof en klimaat te benutten door fabrieken die daarvoor in aanmerking willen komen uit te kopen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat gaat u doen om dit te bewerkstelligen?
  6. Herinnert u zich de motie Geurts (Kamerstuk 35600, nr. 33) waarin de regering werd verzocht om bij de uitwerking van de maatregel ‘maatwerk piekbelasters industrie‘ rekening te houden met de impact van lokale specifieke piekbelasters en te bezien of provincies hier een rol in kunnen spelen? Kunt u aangeven hoe aan deze motie uitvoering is gegeven en op welke wijze daarbij specifiek aandacht is besteed aan mogelijkheden voor het opkopen van industriële bedrijven?
  7. Bent u bereid om op zo kort mogelijke termijn een uitkoopregeling te ontwikkelen die voorziet in het vrijwillig opkopen van industriële bedrijven ten behoeve van o.a. het reduceren van de uitstoot van stikstof en CO2? Zo nee, waarom niet?
  8. Bent u tevens bereid te kijken hoe een versnelde verduurzaming van bedrijven in de regio, bijvoorbeeld in ‘het zesde cluster’, een bijdrage kan leveren aan de stikstofaanpak? Zo nee, waarom niet?

(1) Financieel Dagblad, 18 mei 2022, via: https://fd.nl/politiek/1439952/gelderland-wil-stikstofuitstoot-reduceren-door-uitkoop-fabrieken#:~:text=De%20provincie%20Gelderland%20wil%20fabrieken,Natuur%20en%20Voedselkwaliteit%20heeft%20gestuurd