27 januari 2024

Alcoholbeleid en een boenende boerin

Subsidieverordening, herziening meerkostenregeling, drugs- & alcoholbeleid en de boenende boerin. Een Raadsvergadering met ogenschijnlijk ‘eenvoudige’ onderwerpen op de agenda. Maar niets was minder waar zo bleek tijdens de raadsvergadering van donderdag 25 januari.

Drugs- & alcohol gebruik onder de 18, daar zou je weinig debat verwachten. Hoe kan je het daar niet mee eens zijn. Of de aanschaf van de Boenende Boerin, als vervanging van het ontvreemde beeld dat in eigendom was van de bewoners van Ruinerwold.

Toch liep het even anders. Voor het drugs- & alcoholbeleid, waarvan wij dachten in een uur wel klaar te zijn, was toch veel meer tijd nodig. Gemeentebelangen kwam na vele gesprekken met jongeren met een amendement. Een amendement waarin zij eigenlijk zeggen: ‘Wacht even de evaluatie van het ketenbeleid af. En ga aan de hand van die uitkomsten in gesprek met de jongeren. En zorg voor een gezamenlijke oplossing.

Dat leidde toch tot veel discussie. Want volgens de oppositie moet je hoe dan ook handhaven, omdat alcoholgebruik onder de 18 gewoon verboden is. Punt. Binnen onze fractie werd ondertussen driftig heen en weer geappt. Er leek aanvankelijk wat verdeeldheid binnen onze fractie: wel of niet steunen, voor beide is wat te zeggen. Oppositie heeft een punt. Maar…uitvoering geven aan maatregelen die je samen met jongeren opstelt heeft toch eigenlijk wel meer kans van slagen. Want we zijn veel verder van huis als wij, vanuit de overheid, voor de zoveelste keer met dat betuttelende vingertje wijzen naar de jongeren, terwijl de ouderen in hun jeugd niet veel beter waren. Toch? Herinnert u zich nog de sigaretten op tafel tijdens de bruiloften en de blauwe dampende kamers vol rook tijdens de kinderverjaardagen. Dat was in de jaren 80 dames en heren. Laten we de flower power tijd maar even buiten beschouwing laten. We kunnen het ons nu nauwelijks meer voorstellen.

Aangezien het hier om bewustwording en gedragsverandering gaat, is de lange adem nodig. Dat was met het uitbannen van roken uit openbare ruimten en kantoren net zo. En polarisatie waarin de jeugd zich afzet tegen de lokale overheid is eentje waar je niet op zit te wachten. Wij stemden daarom in met het amendement en het geamendeerde raadsvoorstel.

Voor de boenende boerin stemden wij uiteraard voor, maar diende het CDA ook een motie in om beleid te maken rondom aanschaf, onderhoud en bescherming van kunstwerken in openbare ruimten. Want, eens te meer verdwenen dit soort kunstwerken van hun sokkel. Zoals Bram de Ram die in 2011 zijn plekje op de Brink had verruild voor de praalwagen. Om in 2015 bijna voorgoed verdwenen te zijn. Gelukkig zag een oplettende bewoner dat iemand met Bram aan het slepen was. Daarna is Bram gezekerd. Maar dat geldt zeker niet voor alle kunstwerken. Onze wethouder liet ons weten dat de organisatie drukdoende is met een inventarisatie. De motie is aangehouden en op basis van de startnotitie trekken wij deze weer uit de kast ergens dit jaar.

De mooiste winst voor onze gemeente is denk ik wel de afschaffing van een verlaging van de meerkostenregeling. De meerkostenregeling is een welkome aanvulling voor minima die zeker in deze tijden hard nodig is. Deze zou aanvankelijk verlaagd worden, en de verlaging is vorig jaar uitgesteld. Dit jaar verscheen het onderwerp opnieuw op de agenda met het voorstel om de verlaging voorgoed in de ijskast te zetten. Voor het CDA die jarenlang strijd leverde voor dit punt kan je dit zien als een mooie overwinning.

Tamara de Boer – Overbeek
CDA Raadslid Gemeente de Wolden