24 januari 2022

Blijdenstede okay, maar dan wel op zijn Ruunerwolds

Aanstaande donderdag wordt project Blijdenstede behandeld in de Gemeenteraad. Volgens Jeene Keizer, fractielid van het CDA de Wolden, wordt dit een belangrijke avond die bepalend is voor de toekomst. Het dossier moet volgens hem niet belanden bij de Raad van State. Dan zijn er alleen verliezers.

Volgens Jeene is Ruinerwold erbij gebaat dat inwoners serieus worden genomen en er nagedacht wordt over wat wél kan. Want dit project moet volgens hem op een Ruunerwoldse manier tot stand komen: met en door inwoners.  Immers, er is finaal voorbij gegaan aan de wensen van de inwoners. Dus terug naar de tekentafel en een oplossing bedenken die past.  Dat is zijn dringend advies.

Om die reden organiseerde de CDA fractie op donderdag 30 december een informele bijeenkomst met diverse belanghebbenden. Waaronder alle collega gemeenteraadsleden uit Ruinerwold, Ondernemend Ruinerwold en Dorpsbelangen.

‘Voor deze bijeenkomst hebben wij zelfs Pieter Brink, architect bij B+O Meppel,  gevraagd met ons mee te denken. Hij wilde hier graag aan deelnemen omdat hij als echte Ruinerwolder niet op een lijdzame manier wil toekijken hoe zo’n kolossaal pand bepalend gaat worden voor het aangezicht van Dijkhuizen. Zijn woorden waren: ‘Omdat ik niet meer in Ruinerwold woon, kan ik het gebouw op de terugweg naar Dwingeloo mijden. Die optie hebben Ruinerwolders niet’, aldus Jeene.

Het doel van deze bijeenkomst was volgens Jeene helder: we zoeken oplossingen passend bij de belangen van onze inwoners en het dorpsgezicht. En hopen daarmee de beslissers in beweging te zetten om terug te gaan naar de tekentafel. En een wooncomplex te ontwikkelen waarin onze inwoners zijn meegenomen.

Dat laatste is helaas niet gelukt. En daarmee is Blijdenstede onderwerp van gesprek op de Raadsvergadering van 27 januari. Daar zullen we vanuit het CDA opnieuw kritische vragen stellen over project Blijdenstede. En blijven pleiten om terug te gaan naar de tekentafel.

Want geen oplossing betekent dat het dossier bij de Raad van State belandt. Daar is niemand bij gebaat.