26 maart 2021

CDA eens met conclusies en aanbevelingen Rekenkamer onderzoek

Donderdag 25 maart presenteerde de Rekenkamercommissie haar rapport over het onderzoek naar Initiatiefrijk De Wolden. Het CDA was het net als de andere partijen eens met de conclusies en aanbevelingen van de rekenkamercommissie en is tevreden dat het college de aanbevelingen overneemt. In mei spreken raad en college over een verdere invulling van de kaders en monitoring van Initiatiefrijk De Wolden.

Onderzoek Rekenkamer Initiatiefrijk De Wolden.
Sinds 2015 kent de gemeente De Wolden de subsidieregeling ‘Initiatiefrijk De Wolden’ (IRDW-regeling) om burgerinitiatieven financieel te ondersteunen. Deze initiatieven moeten bijdragen aan de leefbaarheid, sociale vitaliteit en sociale infrastructuur van een buurt, dorp of omgeving. De huidige regeling loopt voorlopig door tot en met 2021.
De Rekenkamercommissie heeft deze subsidieregeling tegen het licht gehouden. Zij wilden daarbij onderzoeken of er gevolg is gegeven aan de aanbevelingen uit de eerdere evaluaties van 2017 en 2019 en of de regeling (de spelregels) juridisch juist is en goed wordt toegepast. De commissie komt met een aantal conclusies en aanbevelingen.

Verbeterpunten
Het CDA was het eens met de conclusies van de rekenkamercommissie, dat er nog wel verbeterpunten liggen. Bij de uitvoering van het project kan de samenwerking met de gemeente beter en de doelstellingen kunnen concreter geformuleerd worden. De regeling zou alleen bestemd moeten zijn voor bewonersinitiatieven. De regeling is zeker niet bedoeld als sluitstuk voor projecten of voor projecten, die vanuit een ander potje gefinancierd kunnen worden.

Duidelijke afspraken vooraf
Woordvoerder Karin Brouwer: “Het initiatief in de benen zetten is één, maar om het initiatief te onderhouden en toekomstbestendig te maken is wat anders. Het CDA wil dat er van tevoren duidelijke afspraken zijn over de kaders en verantwoordelijkheden, voor, tijdens en ook na realisatie van het initiatief. Op deze manier schep je geen valse verwachtingen bij onze inwoners en voorkom je dat de gemeente bijdraagt aan een initiatief dat niet levensvatbaar is.”
Een voorbeeld is de aanleg van een recreatief fiets- of voetpad. Maak vooraf afspraken aan welke eisen dit pad moet voldoen en wie dit pad onderhoudt.
Een ander voorbeeld: De speeltoestellen in het Roekenbos in Echten zijn vanwege veiligheidseisen afgekeurd. Vooraf zou je bij dergelijke projecten het kader mee moeten geven, dat de speeltoestellen aan de veiligheidseisen moeten voldoen. Ook zul je vooraf afspraken moeten maken wie de speeltoestellen onderhoudt. Zo voorkom je dat de gemeente geld stopt in projecten, die later door dezelfde gemeente afgekeurd worden.