29 januari 2021

CDA eens met nieuwe evenementenverordening

In de raadsvergadering van 28 januari stelde de raad de nieuwe evenementenverordening 2021-2025 vast. Het CDA is het eens met de nieuwe regels in de verordening en stemde net als alle andere partijen in met het raadsvoorstel.

Vanaf 2015 werd er gewerkt met de Evenementenverordening 2015. Deze verordening gaf echter te weinig richtlijnen voor handhaving met betrekking tot geluid, omgeving en hoe vaak een evenement op een locatie kan plaatsvinden (frequentie). Evenementen zijn belangrijk voor de levendigheid en aantrekkelijkheid van de gemeente, maar ze kunnen ook overlast voor met name omwonenden veroorzaken. Daarom wordt in de nieuwe evenementenverordening 2021 de balans gezocht tussen enerzijds het beperken van overlast voor omwonenden (leefbaarheid) en anderzijds ruimte bieden voor goed georganiseerde en voor bezoekers aantrekkelijke evenementen (levendigheid).

Woordvoerder Karin Brouwer gaf aan dat met de nieuwe verordening de richtlijnen zijn opgenomen voor handhaving van onder andere geluidsoverlast. Dit geeft duidelijkheid voor de gemeente, voor de organisatoren en voor degenen, die er last van hebben. Het CDA vindt dit een groot winstpunt.
“Het geeft ons verder een goed gevoel dat er geluisterd is naar de inbreng van de organisatoren en de raad. De punten, die het CDA aandroeg bij het debat in oktober over de locaties, de rangorde van evenementen, de richtlijnen voor op- en afbouw en het zwerfafval zijn aangepast” aldus Karin Brouwer. Het CDA kan zich vinden in de aanpassingen en stemde in met de nieuwe verordening!