26 juni 2023

CDA pleit voor zuidelijke ontsluiting Ruinerwold

Naar aanleiding van een burgerinitiatief heeft de gemeente onderzocht op welke wijze de bebouwde kom van Blijdenstein meer kan worden ontzien van het doorgaande verkeer van en naar Ruinerwold. Er zijn drie varianten, die een toekomstige oplossing bieden als ontsluitingsweg voor Ruinerwold. Op 22 juni debatteerde de gemeenteraad over de mogelijke oplossingen.

Verkeersintensiteit Blijdenstein
Gezien de stijgende verkeersintensiteit, de aankomende ontwikkelingen (uitbreiding bedrijventerrein Hoge Akkers en woningbouw Ruinerwold Zuid) en de verkeersveiligheid vraagt de huidige zuidelijke ontsluiting van Ruinerwold toekomstbestendige overwegingen. De woonomgeving Blijdenstein ervaart veel overlast van het stijgende verkeersaanbod. Dit is onder andere via een burgerinitiatief onder de aandacht gebracht bij de gemeente.

Omdat dit vraagstuk veel impact kan hebben op Ruinerwold, de lokale omgeving en belanghebbenden, heeft de gemeenteraad een raadsdialoog georganiseerd. Veel geïnteresseerden kregen de gelegenheid om mee te denken in de vraag of, en waar een nieuwe ontsluitingsweg aangelegd zou kunnen worden. Na vervolgonderzoek werd de gemeenteraad gevraagd om een keuze uit drie varianten te maken.
1.    Variant Kraloo – Westerweiden
2.    Variant Wold Aa – Westerweiden
3.    Variant N375 – Westerweiden

CDA pleit voor ontsluitingsweg via Kraloo – Westerweiden.
Het CDA gaf bij monde van Karin Brouwer aan dat de fractie kiest voor een nieuwe ontsluiting tussen Kraloo en Westerweiden. Deze is op korte termijn realiseerbaar en heeft de voorkeur. Een voordeel is dat de gemeente met één grondeigenaar te maken krijgt en dat de weg niet door het Natuur Netwerk Nederland gaat.
De andere varianten zijn ingewikkelder en vragen meer onderzoek. Ook is het lastig omdat het Natuur Netwerk Nederland erbij betrokken raakt en er meerdere grondeigenaren zijn waarmee onderhandeld moet worden. Bij de variant om rechtstreeks aan te sluiten op de N375 is het zeer onwaarschijnlijk dat Gemeente Meppel gaat meewerken. Bovendien is de verwachting dat de kosten enorm zijn. En de provincie is geen voorstander van een extra rotonde.

Enkele partijen brachten nog nieuwe varianten in, maar uit het debat bleek dat dit niet altijd realistisch was. Het CDA kiest bewust voor de ontsluiting via Kraloo. Dit kan snel, waardoor Blijdenstein wordt ontlast. Karin Brouwer: ‘Ons verzoek aan het college is om zo spoedig mogelijk aan de slag te gaan met de realisatie van de ontsluiting tussen Kraloo en Westerweiden zodat de flessenhals in de bebouwde kom van Blijdenstein wordt opgelost. Dit is de meeste simpele oplossing en daarbij ook nog redelijk snel realiseerbaar. Het CDA heeft voorkeur om Blijdenstein als fietsstraat in te richten, waarbij de auto te gast is. Dit kan in combinatie met een vrijliggend fietspad tot de gemeentegrens met Meppel. Tot slot vinden zijn wij het belangrijk dat er een werkgroep wordt opgezet waarin belanghebbenden en aanwonenden zullen participeren om het project tot uitvoer te brengen. Wij vinden het uitermate belangrijk dat er draagvlak komt voor de gekozen oplossing en inrichting van kruisingen en wegen.”