29 oktober 2021

Zorgen over energie-armoede huishoudens De Wolden

Het CDA maakt zich zorgen over de stijgende energieprijzen en de gevolgen daarvan voor de huishoudens met lagere inkomens in slecht geïsoleerde woningen. Daarom stelde Karin Brouwer in de raadsvergadering van 28 oktober 2021 vragen aan het college.

De gasprijzen zijn flink gestegen en daardoor kan bij veel mensen de energierekening een stuk hoger worden. Om deze stijging te temperen heeft het kabinet op 15 oktober een pakket aan maatregelen gepresenteerd. Het gaat om een extra belastingkorting op de energierekening én daar bovenop een verlaging van het belastingtarief op elektriciteit in 2022. Voor een huishouden met een gemiddeld verbruik betekent dit een daling van het belastingdeel van ongeveer 400 euro op jaarbasis. Het kabinet stelt ook 150 miljoen euro beschikbaar om kwetsbare huishoudens met een hoge energierekening en/of een slecht geïsoleerde woning te ondersteunen met bijvoorbeeld  een  energie-bespaaradvies of energiebesparende maatregelen. Hiermee kunnen bewoners aan de slag om hun stookkosten te verlagen. Klik hier voor de vragen.

Antwoorden op de gestelde vragen
Het college schat in dat ongeveer 1000 huishoudens, die vanwege energiekosten in de problemen zijn gekomen of dreigen te komen.  Op dit moment zijn er nog geen signalen bij de gemeente binnengekomen dat er huishoudens in de problemen zijn gekomen, maar dat komt waarschijnlijk doordat de contracten nog doorlopen.
Door middel van vroegsignalering krijgt de gemeente deze huishoudens in beeld, via de energieleveranciers en woningbouwcorporaties. De gemeente heeft met deze partijen een overeenkomst sinds 1 januari 2021 de wet vroegsignalering van kracht is geworden. De gemeente kan de inwoners ondersteunen door middel van bemiddeling en hulp bieden bij het aangaan van betalingen. Via de consulenten van de schuldhulpverlening, de consulenten van de voorzieningenwijzer en het geldloket biedt de gemeente ondersteuning.