30 oktober 2021

CDA stemt in met gezondheidsbeleid

Donderdag 28 oktober stelde de raad het nieuwe gezondheidsbeleid 2022-2025 inclusief het uitvoeringsprogramma vast. Voor de jaren 2022 en 2023 is al budget opgenomen in de begroting. Voor de jaren 2024 en 2025 stelde de raad € 20.000,- en € 30.000,- beschikbaar. Het CDA stemde van harte in met het voorstel.

Nieuwe nota volksgezondheid
De nieuwe nota volksgezondheid geeft de speerpunten voor de komende jaren weer. De gemeente zet meer in op Positieve Gezondheid, gezond opgroeien, gezond ouderen worden en op een gezondere leefomgeving. Dat doen we, omdat daar winst te behalen valt. Doel is gezondheidswinst voor al onze inwoners, zodat iedereen gezond kan leven in onze prachtige gemeente.
Vanuit de Wet publieke gezondheid (Wpg) heeft de gemeente de wettelijke verplichting om onder andere te voorzien in gezondheidsbeleid. Dit beleid is gericht op preventie, inclusief gezondheidsbevordering met als doel de gezondheid van inwoners te versterken.

Positieve gezondheid.
Het CDA was blij met de mooie uitgebreide nota en De Wolden is mooi op tijd met deze nota. Woordvoerder Jeene Keizer: “Het is goed dat we geen beleid maken op gezondheid enkel omdat we het wettelijk verplicht zijn. Het stimuleren van een positieve gezondheid van onze inwoners kan bijdragen aan diverse maatschappelijke opgaven en de beleidsdoelstellingen. In de nota is een mooie vergelijking gemaakt tussen het gedrag van onze eigen inwoners en die van geheel Drenthe. Hierbij is duidelijk te zien dat de bevolking van De Wolden op veel terreinen positief actief is. Dit geldt onder andere ten aanzien van dagelijkse beweging en het doen van vrijwilligerswerk. Helaas blijkt nog steeds dat de gemiddelde Woldenaar te ACTIEF is op het gebied van Roken en Drinken. Qua roken en drinken is de trend negatief. We moeten zien dat we deze trend kunnen doorbreken.”
Samenvattend kon het CDA instemmen met de Nota Volksgezondheidsbeleid 2022-2025 en het beschikbaar stellen van het budget voor de uitvoering in 2024 en 2025.