05 november 2021

CDA tegen bezuiniging op minima in begroting 2022

Donderdag 4 november stelde de raad van De Wolden de begroting vast. Het CDA diende 3 moties in, twee over het Sociale Domein en één over de N375. Bij de besluitvorming over de begroting legde fractievoorzitter Karin Brouwer een stemverklaring af dat het CDA tegen de bezuinigingen op de minimaregelingen is.

Begroting 2022-2025
De begroting 2022 laat een sluitend meerjaren beeld zien. De uitkomst van de septembercirculaire, die nog niet in de begroting is meegenomen, geeft ook een positief beeld. Voor het jaar 2022 wordt een voordelig resultaat verwacht van ruim 1 miljoen euro. Voor de jaren daarna ongeveer 250.000 euro positief.
Hoewel er sprake is van een lichte afname, is de vermogenspositie van De Wolden nog steeds goed. Wel slinkt de algemene reserve doordat gedurende de jaren t/m 2023 éénmalige uitgaven zijn voorzien voor onder andere ‘Initiatiefrijk De Wolden’, klimaatdoelen, dekking van een deel van het tekort 2021 op het sociaal domein en voor het instellen van een fonds toekomstgerichte landbouw. Ook wordt deze reserve ingezet voor onder andere handhaving, het project Omgevingswet en de wens om de Drentse culturele gemeente in 2023 te worden

Sociale Domein
Fractievoorzitter Karin Brouwer benoemde enkele aandachtspunten van het CDA. De inkomsten voor de gemeente worden grotendeels bepaald door de uitkering van het gemeentefonds. De gemeente heeft geen zeggenschap over de hoogte van de uitkering. Dit maakt het lastig om een goede begroting aan te leveren. Nu staan de cijfers positief. Daarom vindt het CDA dat de taakstelling van 150.000 euro op de minimaregelingen wel geschrapt kan worden. Het CDA heeft al eerder aangegeven tegen de bezuinigingen op de minima te zijn. De ChristenUnie diende mede namens het CDA, PvdA, GrL en D66 een motie in om eerst visie en beleid te maken voor de minimaregelingen in plaats van dat er direct wordt bezuinigd. De motie kreeg echter geen meerderheid van stemmen. Motie minimaregelingen.
Een andere gezamenlijke motie van de oppositiepartijen kreeg ook geen steun van de coalitiepartijen. Deze motie verzocht het college om onderzoek te doen of er iets aan het abonnementstarief WMO gedaan kan worden. Alle huishoudens betalen nu hetzelfde bedrag per maand, ongeacht hun inkomen en vermogen. Dit kan anders en beter vind het CDA. Motie abonnementstarief

N375
Naast het Sociale Domein vroeg Karin Brouwer ook aandacht voor de duurzame veilige inrichting van de N375. Er is een budget van 4 miljoen. (1,5 miljoen gemeente, 2,5 miljoen provincie). Karin Brouwer: “We weten dat twee tunnels niet mogelijk zijn voor dit budget. Dat kan alleen bij een verdubbeling naar bijna 9 miljoen. Momenteel wordt er met de projectgroepen gesproken over mogelijke oplossingen, maar wat gebeurt er, wanneer er straks een mooie oplossing ligt en de raad geen akkoord geeft? We vinden draagvlak en participatie van onze inwoners belangrijk, maar wel op een realistische basis. Het lijkt ons onzinnig om met de werkgroep te blijven praten over een tunnel bij Berghuizen, wanneer de ondergrond hiervoor niet geschikt is en er ook geen budget beschikbaar is. We willen voorkomen dat mensen, die zich vrijwillig voor deze werkgroepen inzetten, aan het lijntje worden gehouden. En verwachtingen krijgen, die niet waar gemaakt kunnen worden.”.
Het CDA is van mening dat het onderwerp op korte termijn terug moet komen bij de raad en diende daarom een motie in. Wethouder Mulder gaf aan dat in december gesprekken zijn met de provincie onder leiding van de nieuwe gedeputeerde. Vooralsnog is het afgesproken budget van 1,5 miljoen voor De Wolden leidend. Indien het anders wordt, komt de wethouder terug bij de raad. Uiteindelijk was de beantwoording van de wethouder voor het CDA voldoende om de motie in te trekken. Motie N375

Het CDA is blij dat er in de begroting extra budget is opgenomen voor een Bijzondere Opsporingsambtenaar (BOA) en een extra WABO toezichthouder. Zij kunnen toezicht houden en waar nodig handhavend optreden. Wij vinden het belangrijk om regels die we met elkaar afspreken, na te leven.
Het CDA ondersteunde ook het voorstel in de begroting om budget vrij te maken voor het transitiefonds landbouw. Hierdoor kunnen we agrarische bedrijven ondersteunen bij de transitie naar de toekomst.

Het CDA stemde in met de begroting, maar was tegen de opgelegde taakstelling van 150.000 euro voor de minima. Wij vinden dat er eerst gekeken moet worden wat er nodig is. Pas dan kun je zeggen wat je wilt bezuinigen.