Deel vluchtelingen ontevreden over tentenkamp
03 april 2024

CDA: tijdelijke nachtopvang bij Zuidwolde passende keuze gemeente

De fractie van het CDA waardeert het initiatief van gemeente De Wolden om 200 asielzoekers tijdelijk ’s nachts op te vangen, zoals de gemeente dinsdag 2 april aankondigde. Wel noemt fractievoorzitter Karin Brouwer het belangrijk om omwonenden en andere inwoners goed op de hoogte te houden van de termijn en bedoeling van de tijdelijke locatie.

CDA-fractievoorzitter Karin Brouwer: “de afgelopen jaren is gebleken dat het tekort aan opvangplekken in Ter Apel schrijnende situaties oplevert, met onveilige en onhoudbare omstandigheden voor asielzoekers en omwonenden. Daarom is het goed dat Ter Apel ontlast wordt. Een tijdelijke nachtopvang is een passende manier om een steentje bij te dragen. Wel vinden we het belangrijk dat de omgeving goed op de hoogte wordt gehouden door de gemeente.”

Eerder deze week kondigde De Wolden aan gedurende twee maanden maximaal 200 asielzoekers in tenten op te willen vangen aan de Leeuwenveenseweg bij Zuidwolde. Met het initiatief neemt De Wolden de tijdelijke opvang over van de gemeente Borger-Odoorn. In een brief aan de gemeenteraad legt burgemeester Nieuwenhuizen uit dat het mensen betreft die in Nederland aankomen en waarvoor geen slaapplek is in Ter Apel. De asielzoekers verblijven alleen ’s nachts aan de Leeuwenveenseweg. Overdag zijn de mensen in Ter Apel voor hun asielprocedure en per 9 juni stelt een andere gemeente een locatie voor de tenten beschikbaar.

In december dienden Groenlinks, Christenunie en het CDA De Wolden nog een motie in voor tijdelijke opvang van vluchtelingen in ontmoetingscentrum De Boerhoorn. Dat bleek in verband met de al geplande sloop niet mogelijk.