28 oktober 2022

De brug gaat komen!

Ruinerwold, 28 oktober 2022. Jaaaaa! Eindelijk. Na zes jaar heen en weer bakkeleien is het dan zover. De fietsbrug over de N48 gaat gebouwd worden. Dat is besloten in de raadsvergadering gisteravond.

‘De fietsbrug over de N48 begint zowaar op een soap te lijken’,  zo begon het CDA haar bijdrage tijdens de raadsvergadering op donderdag 27 oktober. Als sinds 2016 wordt er gepraat over een veilige oversteek voor fietsers en met name schoolgaande kinderen.

In mei 2017 zijn aan de raad drie scenario’s voorgelegd waarover uitvoerig gedebatteerd werd. Tot een besluit kwam het niet en lange tijd bleef het stil rondom het onderwerp. Tot er in 2019 iemand met het lumineuze idee kwam om het fietspad over het ecoduct te laten lopen. Het CDA gaf toen al aan dat dit onhaalbaar en onuitvoerbaar zou zijn. De provincie en natuurorganisaties zouden dit namelijk nooit goedkeuren. Het devies van het CDA was toen: ‘Maak die nieuwe fietsbrug in orde’.

Helaas. Ons voorstel werd niet overgenomen en het onderzoek naar een overgang over het ecoduct werd gestart. Anderhalf jaar en veel centen verder was de conclusie dat dit niet mogelijk was. Precies om de reden die het CDA twee jaar ervoor al noemde. In 2020 volgde uiteindelijk een belabberd voorstel naar de raad om fietsstroken aan te leggen op de bestaande rijbaan. Dit heeft tot veel verzet geleid bij de inwoners. Ruim 1.000 handtekeningen werden in een petitie aangeboden. Het CDA stond versteld van dit voorstel en stemde uiteraard keihard tegen. Immers, dit is geen oplossing voor de veiligheid die zo hard nodig is.

Nu, vijf jaar later, is het dan eindelijk zo ver. We kunnen los. Maar dit alles heeft wel een bittere nasmaak. Omdat het zo lang heeft geduurd is veel tijd en geld verloren gegaan en zitten we nu in een uiterst dure tijd waarin het moet gaan gebeuren. Helaas is dus weer meer budget nodig. Dat is even niet anders. De fietsbrug moet komen.

Ook moest het CDA wel instemmen met het amendement van Gemeentebelangen om ook de laatste 190 meter aan de Linderweg veilig te maken voor fietsers. En de beste optie om die veiligheid te krijgen is de aanleg van een vrijliggend fietspad. Dit heeft grote gevolgen voor een aantal inwoners, dat realiseren wij ons maar al te goed. En gaat ons naar het hart. Toch moesten ook wij  net als andere partijen echt instemmen met het amendement voor de verkeersveiligheid van onze schoolgaande kinderen en fietsers.