03 juli 2023

Een stap in toekomstbestendig financieel beleid, maar niet voor het zwembad en culturele instellingen

De raadsvergadering van donderdag 29 juni stond in het teken van de tweede termijn van de algemene beschouwingen. Na een pittige tweede ronde waarin Iris Bouwers het woord voerde namens het CDA, is het CDA akkoord gegaan met de kadernota zoals voorgelegd. Maar wel met stemverklaring.

En die stemverklaring was nodig. Er is namelijk een amendement ingediend door de PvdA en Gemeentebelangen om geen structurele indexatie toe te passen op culture instellingen en zwembaden. Een verkapte bezuiniging die volgens het CDA absoluut onwenselijk is. Immers, de prijsverhogingen waar deze instellingen mee te maken hebben kan je niet blijven doorberekenen in abonnementen en toegangskaartjes. Want, daarmee zouden culturele instellingen niet meer toegankelijk zijn voor iedere inwoner. Terwijl deze instellingen zo’n belangrijke functie hebben in onze lokale samenleving. Het CDA was dan ook verbaasd dat Gemeentebelangen dit amendement indiende aangezien zij juist zeggen dat zij een vitale samenleving belangrijk vinden. Dit amendement staat daar haaks op.

Ondanks het feit dat dit amendement geen steun kon krijgen van de andere partijen, kwam het er toch door. Gemeentebelangen blijft natuurlijk een grote partij.

Het CDA scoorde hoge ogen met de motie financiële kengetallen. Het CDA wil dat er een toekomstbestendig financieel beleid komt zodat we op lange termijn grip houden op de financiële situatie. Daarvoor zullen we de discussie moeten voeren over welke minimale Algemene Reserve benodigd is. En welke grenzen gesteld moeten worden aan financiële kengetallen. Hiervoor diende het CDA een motie in met de vraag aan het college om te komen met een voorstel met grenswaarden. Voor veel partijen toch eng. Want volgens hen leg je je daarmee vast en mis je flexibiliteit en armslag. Volgens het CDA een kulargument. Het dwingt je juist tot keuzes. Het zorgt ervoor dat je problemen eerder signaleert. Want repareren achteraf is moeilijker. Kijk maar naar de gemeente Meppel.

Toch heeft het CDA een kleine aanpassing gedaan in de motie. Want dit thema schijnt al jaren een punt van discussie te zijn en we willen draagvlak om een stap te zetten in een toekomstig financieel beleid. Het college gaat op verzoek van CDA nu met een voorstel komen met uitgangspunten voor kengetallen op basis waarvan we het debat kunnen voeren. Een doorbraak mag je wel zeggen na al die jaren. We zijn in ieder geval een stap verder in het proces.