30 maart 2024

Een vrolijke noot

De raadsvergadering van donderdag 28 maart was een bijzondere. Aanwezigen werden getrakteerd op twee prachtige Drentse nummers, gezongen door Leon Moorman. Op deze manier werd speciale aandacht gevraagd voor het Drentse dialect tijdens de Meertmoand Streektoalmoand. Na deze prachtige performance gingen we over op de serieuze onderwerpen.

Het vragen halfuur voor inwoners werd dit keer volop benut. De raadsvergadering op zich zou zoals het eruit zag vrij kort zijn. Maar schijn bedriegt. Over subsidie voor OCO waren de raadsleden het roerend met elkaar eens. Dat was een ander verhaal met de campagneborden.

Het voorstel om het ouderwetse knip en plakwerk van posters op de bekende houten, in elkaar getimmerde frames zou wat het CDA betreft voorgoed de geschiedenisboeken in mogen. Het voorstel dat voor ons lag was om dit te vervangen door prachtige nieuwe frames die op de centrale plekken in de dorpen zouden worden geplaatst. Wat ons betreft een goed voorstel. Want, naast de verkiezingen kunnen deze borden ook goed gebruikt worden voor aankondigingen van evenementen bijvoorbeeld. Dus hoe sneller hoe beter wat het CDA betreft, ook gezien de op handen zijnde Europese Verkiezingen.

Toch werd er uitvoerig gediscussieerd. Daar waar de ene partij dacht dat campagneborden helemaal niet meer van deze tijd zijn, maakten anderen zich weer zorgen over vandalisme, de deugdelijkheid van het materiaal, noem maar op. Na ruim twintig minuten werd het voorstel na de stemmingsronde toch richting prullenbak verwezen.
We sloten de raadsvergadering af met een Drents gedicht, voorgelezen door mevrouw Nieuwenhuizen. Voor iemand die Gouda heeft verruild voor onze prachtige gemeente heel goed gedaan. Petje af.