26 maart 2021

Extra budget voor speelvoorzieningen

De raad van De Wolden sprak op donderdag 25 maart over de extra cofinanciering voor speelvoorzieningen. Door extra aanvragen en onderhoud is er opnieuw extra budget voor 2021 nodig. Hiervoor wordt de reserve cofinanciering speeltoestellen ingezet. De hele raad stemde unaniem in met het raadsvoorstel.

Speelruimtebeleid
In oktober 2020 heeft de gemeenteraad ingestemd met de evaluatie speelruimtebeleid 2020. Uit deze evaluatie is gebleken dat het areaal speeltoestellen in De Wolden sterk is verouderd. Bijna 50% van de speeltoestellen zal in de periode tot 2023 moeten worden vervangen. Als gevolg hiervan is met ingang van 2021 het beschikbare budget voor cofinanciering verhoogd.
De bijdrage cofinanciering is bedoeld voor de vervanging van speeltoestellen. Uit de jaarlijkse veiligheidsinspectie blijkt welke toestellen veilig zijn, welke gerepareerd moeten worden en welke toestellen verwijderd of vervangen moeten worden. Op basis van de toegestuurde inspectieresultaten kunnen speeltuinverenigingen en scholen een cofinancieringsaanvraag indienen.
Het aantal cofinancieringsaanvragen in 2020 is toegenomen maar het beschikbare budget is niet toereikend. De niet toegekende aanvragen zijn daarom ‘doorgeschoven’ naar 2021.
Het college stelde de raad voor om uitvoering te geven aan deze vervangingsopgave en hiervoor de reserve cofinanciering speeltoestellen te benutten. In deze reserve zit een bedrag van € 54.775.

Speelvoorzieningen zijn meer dan speeltuinen.
Woordvoerder Jeene Keizer gaf aan dat speelvoorzieningen meer zijn dan alleen speeltuinen. Ook belevingspaden en speelbossen zouden meegenomen moeten worden. Het CDA heeft dit in 2020 ook al onder de aandacht van de wethouder gebracht. Het beleid hiervoor is nog steeds niet uitgewerkt en er is nog geen zicht op de benodigde financiën. Het CDA is voorstander voor de ingezette inhaalrace voor het up to date houden van de speelvoorzieningen in onze hele gemeente. Wel willen we graag een integrale aanpak waarin ook de speelvoorzieningen op schoolpleinen en speelbossen meegenomen worden. Hierin hoort ook zeker de behoefte en het beleid voor de komende jaren zichtbaar te zijn.
De wethouder onderkende het belang van belevingspaden en speelbossen. Bewegen en ontmoeten in de openbare ruime zal in de toekomst steeds meer plaatsvinden. Aangezien er vaak meerdere partijen betrokken zijn is het een hele puzzel om tot goede afspraken te komen voor het onderhoud en wie verantwoordelijk is voor vervanging. De wethouder komt dit jaar nog met een voorstel naar de raad.