29 mei 2023

Gebiedsontwikkeling Ruinen/Benderse van start

Met de groei van de recreatieve sector in dit gebied met de komst van onder meer Europarcs, groeide ook de zorg over de verkeersveiligheid met de groei van de toeristenstroom. Na jaren puzzelen is de oplossing afgelopen donderdag dan eindelijk aan de raad voorgelegd.

Het voorstel zag er op het eerste gezicht prima uit. Je zou het bijna als hamerstuk beschouwen. Maar het CDA zou het CDA niet zijn als er niet kritisch naar werd gekeken. Zo deden wij nog wat navraag in de buurt. Om te kijken of het plan voldoende tegemoet komt aan de wensen. En om te kijken hoe de participatie is gelopen. Op dit punt niets anders dan lof. Ook dhr. Beenhakker, de voorzitter van de Stichting De Benderse Berg, gebruikte het inspreekhalfuur om daar iets over te zeggen. Er is intensief en goed samengewerkt met de gemeente om tot dit plan te komen, dat werd na zijn bijdrage wel duidelijk.

Maar de duit die Europarcs voor dit gehele project in het zakje doet, deed het CDA ook de wenkbrauwen fronsen. Al met al wat aan de magere kant vinden wij. Maar gelukkig draagt Europarcs op een andere manier bij. Volgens de wethouder stelt de organisatie grond ter beschikking voor de aanleg van een fietsverbinding om mensen veilig naar het zwembad te krijgen.

Het CDA heeft volmondig ja gestemd voor het voorstel en het beschikbaar stellen van het uitvoeringskrediet van 350.000 euro. Want hiermee zou ook het provinciale budget worden veiliggesteld en dat is hard nodig om de prachtige plannen te realiseren.

Het is duidelijk. De gebiedsontwikkeling ondersteunt de verdere groei van de recreatieve sector. Een welkome groei voor onze gemeente en haar ondernemers.

Tamara de Boer, raadslid De Wolden