22 december 2023

Kwestie van vertrouwen

Op 21 december zou onze laatste raadsvergadering voor dit jaar zijn. Zou, want helaas, nog geen vakantie voor ons. Donderdag 28 december mag de raad weer acte van présence geven. Want over de Beheersverordening Buitengebied lijkt men maar niet uitgepraat.

Een ramvolle agenda, zes insprekers, en een hoop discussiepunten waren de kenmerken van de raadsvergadering van donderdag 21 december 2023. De schorsingen volgden elkaar in rap tempo op. Ik ontving zelfs appjes van verontruste kijkers die vroegen of het beeld stil stond.

Zo’n avond als deze heb ik nog niet meegemaakt. En zet ook weer de vraag goed scherp: hoe ver ga je in je rol als raadslid. Stukken die als raadsvoorstel voorgelegd worden, daarvan mag je aannemen dat die kloppen. En als je daar dan technische vragen over stelt, dan mag je ook aannemen dat de antwoorden zijn gegeven door mensen die ter zake kundig zijn. Bovendien worden er regelmatig Interne raadsavonden georganiseerd zodat wij verdiepende vragen kunnen stellen.

Dat is bijvoorbeeld ook gebeurd voor de aankoop van de pluimveehouderij om de bouw Middelveen V in Zuidwolde mogelijk te maken. Tijdens de interne raadsavond zijn alle vragen door de raadsleden goed beantwoord. Het verbaasde ons dan ook dat een deel van het agendapunt Middelveen V gedeeltelijk in beslotenheid gevoerd moest worden.

De vragen die tijdens het besloten deel aan de orde kwamen, waren volgens ons al grotendeels behandeld in de interne raadsavond. Een herhaling van zetten die geen invloed had op de standpunten van de raadsleden. Gelukkig, want na jarenlang voorbereiden was het een nu of nooit. Wij zijn ontzettend blij dat we door kunnen met de realisatie van Middelveen V.

Toen schoven we langzaam door naar nog een op het oog eenvoudig punt dat super ingewikkeld is gemaakt: de Beheersverordening Buitengebied. Het raadsvoorstel zoals aanvankelijk was voorgelegd, bleek niet helemaal compleet. Slordig, maar het raadsvoorstel is daar naar aanleiding van de technische vragen van het CDA twee dagen voor de raadsvergadering uiteindelijk op aangepast. Ondanks het feit dat de impact van het uitblijven van een besluit voor 1 januari 2024 zeer grote negatieve gevolgen heeft voor alle inwoners (en ons budget), besloot een aantal partijen dit toch politiek uit te venten. Wat er uiteindelijk toe heeft geleid dat er een ingelaste raadsvergadering komt op donderdag 28 december.

Ik veronderstelde dat dit mijn laatste artikel voor dit jaar zou zijn, maar niets is minder waar. Volgende week meer over de perikelen rondom de Beheersverordening Buitengebied. Blijf lezen!

Een hele fijne Kerst allen.

Tamara de Boer – Overbeek
Raadslid CDA de Wolden