16 juni 2023

Naar een toekomstbestendig De Wolden -- Algemene Beschouwingen

Donderdag 15 juni stond de kadernota 2024 met de daarbij behorende Algemene Beschouwingen op de agenda van de raad. Het CDA maakt zich met name zorgen over de toekomstige financiële positie van de gemeente. Voor de jaren 2026 en 2027 zijn er tekorten van 2 miljoen per jaar voorzien. Fractievoorzitter Karin Brouwer diende twee amendementen en één motie in. Na de beantwoording van het college in eerste termijn werd de vergadering geschorst. Op 29 juni wordt de kadernota in tweede termijn voortgezet, waarbij dan ook stemming over de amendementen en moties plaatsvindt.

Kadernota 2024
Het is gebruikelijk, dat het college de raad in het voorjaar een kadernota aanbiedt met daarin de kaders voor de opstelling van de meerjarenbegroting. In de nota stellen burgemeester en wethouders hogere bijdragen aan de uitvoeringsorganisatie voor en is er ruimte voor nieuw beleid. Daarnaast zijn veel bijdragen en budgetten geïndexeerd. De Kadernota laat voor 2024 een klein overschot van zo’n € 25.000 zien. Voor de jaren 2026 en 2027 is een tekort van 2 miljoen begroot. Dit doordat de gemeente in die jaren minder geld van het rijk zal ontvangen.

Karin Brouwer ging in haar bijdrage als eerste in op de financiële situatie. Vervolgens ging zij in op de vijf thema’s van het raadsbreedprogramma met de daarbij behorende speerpunten. Het CDA maakt zich grote zorgen over de financiële toekomst van De Wolden. Daarom diende de fractie de motie de motie ‘Kaders Financiële Kengetallen’ in, waarin we het college verzoeken om grenzen te stellen aan de weerstandsratio, de netto schuldquote en de solvabiliteitsratio, en te komen met een voorstel daarvoor. Karin Brouwer: “In De Wolden daalt de weerstandratio al jaren. In 2015 was deze nog 11,3, in 2021 2,9, en staat nu op 1,7. Het CDA is van mening dat het hanteren van kaders voor financiële kengetallen onderdeel moet zijn van de begroting om ook de langjarige financiële stabiliteit te kunnen garanderen.”

Activiteiten voor vrijwilligers
Het college komt in de kadernota met een voorstel voor activiteiten door vrijwilligers, die eerder oud papier ophaalden. Het betreft echter alleen een financieel voorstel. Onbekend is welke activiteiten hiervoor uitgevoerd gaan worden en wat de afspraken zijn met de verenigingen. Daarom diende de fractie het amendement ‘activiteiten door vrijwilligers’ in. Met dit amendement stelde het CDA voor om het speerpunt ‘Activiteiten voor vrijwilligers’ te laten vervallen. Karin Brouwer: “Bij het zoeken naar alternatieven voor het ophalen van oud papier hebben wij verondersteld dat er werk wordt overgeheveld van gemeente naar verenigingen waarvoor zij een vergoeding ontvangen. Dan zou dat dus budgetneutraal moeten zijn. Immers, je hevelt activiteiten over. Maar in het speerpunt zoals in de kadernota is beschreven wordt wel om budget gevraagd. Terwijl niet duidelijk is om welke activiteiten of afspraken met verenigingen dat gaat.”

Dienstverlening
Alle speerpunten, ambities en plannen moeten natuurlijk uitgevoerd worden en daar hebben we onze uitvoeringsorganisatie voor. Kundige mensen, die vol passie en vuur voor onze gemeente bezig zijn. Het college stelt voor om de capaciteit binnen de uitvoeringsorganisatie uit te breiden met 30 fte. Hierdoor wil men een nog betere dienstverlening verlenen aan onze inwoners. Voor De Wolden betekent dit een aanvullende structurele bijdrage betekent van 8 ton/j. 50 % Van de kosten terugverdiend kunnen worden door subsidies, rijksmiddelen, leges en verhalen van de kosten op ruimtelijke ontwikkelingen. In de kadernota gaat het college gaat echter voorzichtigheidshalve uit van een terugverdiencapaciteit van 25 %. Het CDA vindt dat ambitie hoger gelegd kan worden en diende daarom het amendement ‘terugverdiencapaciteit organisatie’ in. Het CDA stelt hierin voor om •    De terugverdiencapaciteit voor de jaren 2025, 2026 en 2027 van elk 2 ton
Te wijzigen in: De terugverdiencapaciteit voor 2025 te stellen op 37,5%, 3 ton. De terugverdiencapaciteit voor 2026, 2027 en verdere jaren te stellen op 50%, € 4 ton.

Lees hier de volledige bijdrage van Karin Brouwer
Motie ‘Kaders financiële kengetallen’