26 november 2021

Toekomstvisie De Wolden –Samen aan zet!

De concept toekomstvisie werd op 25 november opiniërend in de gemeenteraad besproken. De visie geeft richting aan de toekomst  en is een leidraad voor samenwerking met onze inwoners, ondernemers en andere partners. Over het geheel genomen kon de CDA-fractie zich net als de andere partijen goed vinden in deze visie. Wel had de fractie nog een aantal opmerkingen.

Toekomstvisie
De toekomstvisie 2022-2040 verbindt het verleden, heden en de toekomst van De Wolden. Deze toekomstvisie is de opvolger van de toekomstvisie die De Wolden in 2005 heeft gemaakt. De gemeenteraad heeft de opdracht gegeven om één integrale visie te maken, waarin de sociale en fysieke leefomgeving met elkaar verbonden zijn. Daarom wordt deze toekomstvisie ook als omgevingsvisie gebruikt in het kader van de Omgevingswet.
Bij het maken van deze toekomstvisie is nogmaals de grote betrokkenheid van inwoners, ondernemers en organisaties gebleken. Al in 2019 zijn verschillende dorpsbelangenorganisaties samen met de gemeenteraad aan de slag gegaan om alle belangrijke sociale en fysieke thema’s voor de toekomst in beeld te brengen. Deze thema’s hebben een plek gekregen in de toekomstvisie en zijn de basis geweest voor een intensief participatieproces.

Woningbouw
Het CDA vindt de visie op een aantal punten vrijblijvend en niet concreet genoeg. Woordvoerder Karin Brouwer benadrukte dat de ambitie moet zijn dat iedereen moet kunnen doen in De Wolden.
Daarnaast vroeg zij aandacht voor het behoud van de voorzieningen in de dorpen en kernen.
In de toekomstvisie wordt grootschalige uitbreiding van de kerndorpen genoemd. Karin Brouwer: ”Wij willen dat onze eigen inwoners of economisch gebonden in de regio als eerste in aanmerking komen voor een woning. De ambitie zou moeten zijn om te onderzoeken hoe je dit waar kunt maken. Voorkom daarnaast ongebreidelde groei van de dorpen, zodat het kleinschalige en landschappelijke karakter van de dorpen behouden blijft. We hoeven niet de voorsteden van Zwolle te worden.”

Energie en Klimaat
Bij het thema Energie en Klimaat wordt in de toekomstvisie gepleit voor een wijk- en dorpsgerichte aanpak. Het CDA is hier blij mee, aangezien we altijd voor deze aanpak hebben gepleit.
Een aantal zaken kan echter concreter omschreven worden. Karin Brouwer gaf enkele voorbeelden:
“Er wordt gezegd ‘Er is ruimte voor zon op dak’. Wij zien dat graag aangescherpt naar ‘We hanteren de zonneladder en leggen zoveel mogelijk zonnepanelen op daken’. Onze ambitie is om zo min mogelijk zonnevelden op landbouwgrond aan te leggen.
Een ander voorbeeld: De gemeente wil onderzoeken of er mogelijkheden zijn voor de productie van groen Gas. Wij zien dat liever aangescherpt naar: De ambitie is om in 2030 evenveel duurzaam gas te produceren als dat er aan gas wordt afgenomen. Oftewel om te komen tot 100% groen gas in het gasnet binnen de gemeente.”
Het kan allemaal wat minder vrijblijvend en smarter geformuleerd worden.

Vervolg
Na de opiniërende bespreking gaf wethouder Hempen aan dat zij de gemaakte opmerkingen meeneemt. Een aantal opmerkingen zal worden verwerkt, zodat de raad begin 2022 de ontwerp-toekomstvisie kan vaststellen. Na vaststelling komt het ontwerp 6 weken ter inzage. Iedereen kan dan eventuele zienswijze hierop indienen. Na behandeling van de zienswijze komt de toekomstvisie ter vaststelling in de gemeenteraad.