16 december 2021

Transitievisie Warmte onbekend en weinig ambitieus.

De Transitievisie Warmte van De Wolden lag ter besluitvorming voor bij de raad in de laatste raadsvergadering van 2021. De fractie van CDA De Wolden kan zich vinden in de doelen die worden gesteld, maar vindt wel dat de ambities op het vlak van uitvoering ontbreken.

Transitievisie Warmte
In het Klimaatakkoord is het doel gesteld om uiterlijk in 2050 een aardgasvrije gebouwde omgeving te hebben in Nederland. Dit houdt in dat circa 7 miljoen woningen en 1 miljoen andere gebouwen op hernieuwbare warmte en elektriciteit over moeten gaan. Dit betekent dat er de komende jaren gefaseerd veel gebouwen van het aardgas af gaan.
Gemeenten hebben de regie in het proces naar een aardgasvrij Nederland en stellen zoals afgesproken in het Klimaatakkoord een Transitievisie Warmte op. Een Transitievisie Warmte is een beleidsdocument dat een eerste richting geeft aan de aanpak van het isoleren en aardgasvrij maken van de gebouwde omgeving. Iedere gemeente moet voor het einde van 2021 een Transitievisie Warmte hebben vastgesteld. Daarin moet inzicht worden gegeven in de duurzame warmtealternatieven in de gemeente en een doorkijk in de tijd: wanneer gaat welke wijk of buurt of welk dorp van het aardgas af en op welke manier?

Tjalling de Wit voerde namens het CDA het woord. Hij gaf aan dat het college nu nog teveel dingen laat gebeuren en afwachtend oogt en passief is.  We lijken nog steeds in een startfase te zitten. De tijd van analyse zou ook al voorbij moeten zijn, maar nog niet alle benodigde gegevens zijn boven tafel. De Wit: “Rollen van de gemeente zijn: Facilitator, Regisseur, Aanjager, Uitvoerder en Deelnemer”. De laatste  3 rollen komen maar niet uit de verf.”

Energiecoaches hebben een belangrijke rol in communicatie en bewustwording. Maar van de vijf energiecoaches zijn er nog maar drie over! Ze krijgen meer taken, maar er zijn minder mensen.
Het CDA is blij met het lokale initiatief van o.a. Reestdalenergie “Heel de Wolden Groen”, om met een gerichte actie snel resultaten te bereiken. De snelheid zit voornamelijk in het ontzorgen van inwoners bij de aanschaf van een hybride warmtepomp-systeem en zo met schaalvoordeel de aankoop goedkoper te maken en de installatie te versnellen. De Wit: “Veel inwoners en bedrijven willen wel, maar het is simpelweg heel erg lastig. “Heel De Wolden Groen” draait dan ook vooral om ontzorging. De gemeente zit hierbij, maar toch zien wij in deze visie te weinig van die urgentie en die problemen. Juist aan ontzorging kan de gemeente heel veel doen.”

De CDA-fractie vindt dat de energievraagstukken op dorpsniveau concreet moeten worden gemaakt. Met de wijkuitvoeringsplannen lijkt dit eindelijk te gebeuren, maar de uitvoering hiervan start pas na 2030! Volgens het CDA zou je hier veel eerder mee moeten beginnen. Ook de communicatie baart de fractie zorgen. Waar de RES (Regionale Energie Strategie) al onbekend is, geldt dat nog meer voor de transitievisie Warmte. Er is meer nodig. Een stukje in de Wolder Courant is niet voldoende. De fractie ziet liever actieve en gerichte informatievoorziening: Bijvoorbeeld alle nieuwe inwoners en alle inwoners die verhuizen, bouwen of verbouwen moeten standaard worden geattendeerd op eenvoudig te verkrijgen subsidies en leningen.

Bij de stemming legde Tjalling de Wit namens het CDA een stemverklaring af. De fractie van CDA De Wolden kan instemmen met de visie, maar vindt dat de uitvoering veel ambitieuzer moet. Alles wat je nu uitstelt moet later ingehaald worden.