18 februari 2022

Verkeersveilige situatie voor Blijdenstein broodnodig

In november 2021 ontving de raad het burgerinitiatief met het onderwerp “Een structurele oplossing voor de onveilige verkeerssituatie door Blijdenstein, Ruinerwold”. Aanwonenden van Blijdenstein geven aan dat de verkeerssituatie als onveilig wordt ervaren. De hoge verkeersdruk in combinatie met vrachtwagens, zwaar landbouwverkeer en de vele (recreatieve) fietsers en wandelaars levert dagelijks gevaarlijke verkeerssituaties op.

Concreet wordt er in het burgerinitiatief gevraagd:
• Het aanleggen van een nieuwe zuidelijke ontsluiting van Ruinerwold en bedrijventerrein Hoge Akkers naar de N375.
• In afwachting daarvan per direct de 30km zone in laten gaan bij de bebouwde kom Blijdenstein.
Het college heeft in opdracht van de raad het burgerinitiatief nader uitgewerkt. Over het voorstel konden de partijen in de raadsvergadering van 17 februari hun mening geven en een besluit nemen.

Woordvoerder Tjalling de Wit gaf aan, dat de weg door Blijdenstein een typisch geval is van een ontwerp voor het autoverkeer, waar al het verdere voor moet wijken. Dat was tot 1988 de leidende trend. Dit burgerinitiatief biedt de mogelijkheid de omgeving te herstellen tot een parel die weer glimt en die recht doet aan dit zeer oude en met veel historie doorspekte stukje van De Wolden. Het gaat dus om meer dan alleen een verkeersituatie.
De Wit: “Onze fractie hamert opnieuw, zoals vele malen eerder, op een integrale aanpak met de Hoge Akkers. De ervaring leert dat dit niet langzamer, maar juist sneller werkt en zeker goedkoper is. Onnodige wijzigingen achteraf worden voorkomen, evenals verplaatsing van problemen. We hebben in de afgelopen 10 jaar daar veel voorbeelden ten goede en ten slechte van gezien. Laat de planen voor Hoge Akkers II dus niet wachten op Blijdenstein, maar laat ook Blijdenstein niet wachten op de plannen voor de Hoge Akkers. De ontwikkeling van de Hoge Akkers duurt onze fractie overigens al veel te lang.”

De fractie diende samen met alle andere partijen een amendement  in om het onderzoek naar een goede verkeerveilige oplossing nog dit jaar te starten en niet te wachten tot 2023. Het amendement werd unaniem aangenomen.