09 maart 2022

Welzijnswerk: bittere noodzaak in roerige tijden

In alle vroegte stonden de CDA’ers van De Wolden op zaterdag 5 maart in het dorpshuis De Schakel in Koekange. Om onder het genot van een goeie kop koffie en chocolade paaseieren in gesprek te gaan met Twan Houben en Peter Hiemstra van Stichting Welzijn De Wolden. Onderwerp: het welzijn en welbevinden in onze gemeente.

Stichting Welzijn De Wolden is een maatschappelijke organisatie  voor zorg en welzijn in De Wolden. en begeleidt individuele vragen op het gebied van wonen, welzijn, zorg werk en onderwijs. Daarnaast ondersteunt de Stichting burgerinitiatieven, zoals het coördineren van mantelzorg. En de begeleiding van jongerenwerk.

Twan Houben is interim directeur van Stichting Welzijn en kent de sector goed. Twan heeft als bestuurder veel betekend voor het bedrijfsleven. Hij geniet ervan om weer terug te zijn in het welzijnswerk waar hij zijn carrière ooit is gestart. En van betekenis te zijn voor een kleinere gemeenschap. Naast Twan zit Peter Hiemstra, teamleider binnen de Stichting en verantwoordelijk voor de uitvoering van het maatschappelijk werk. Peter is de man die zich het liefst bezig houdt met de inhoud: het verlenen van kwalitatief goede maatschappelijke zorg. Het CDA ging in gesprek met beide gepassioneerde mannen. Over de essentiële rol die Stichting Welzijn heeft voor het goed functioneren van onze lokale samenleving. En over de toekomst.

De afgelopen twee jaar stond ook bij Stichting Welzijn in het teken van corona. De spanningen binnen gezinnen namen fors toe. En de eenzaamheid onder zowel jongeren als ouderen nam schrikbarende proporties aan. De Stichting heeft ondanks de enorme toename van aanvragen  wachtlijstvrij gewerkt. Een enorme prestatie die o zo belangrijk is voor het welbevinden in onze gemeente. Hoe ze dat hebben bereikt? Een hele intensieve en uitstekende samenwerking met alle betrokken partijen en de gemeente.

Maar zijn we daarmee klaar voor de toekomst? Want de zorgvraag zal volgens Twan mogelijk verder toenemen: ‘Ik verwacht dat de oorlog in Ukraine zijn weerslag zal hebben op onze economie, en dat de werkloosheid weer zal toenemen. Daarnaast gaat de torenhoge inflatie mensen ook in de problemen brengen. En financiële problemen raken het fundament in het gezinsleven en brengen veel spanningen met zich mee bij deze gezinnen. Het is ontzettend belangrijk dat we deze ontwikkeling scherp in de gaten houden. En blijven inzetten om mensen te ondersteunen in het oplossen ervan. Want gezinsproblemen hebben uiteraard ook weer hun weerslag op onze lokale samenleving’.

Peter: ‘Wij hebben een hele fijne en intensieve samenwerking met onze gemeente. We hebben vaste contactpersonen en spreken elkaar heel regelmatig over de ontwikkelingen. De ambtenaren binnen de gemeente denken echt met ons mee. Het is fijn te zien dat de gemeente het welzijnswerk belangrijk vindt. En dat zal dus ook richting toekomst broodnodig zijn’
De interactie en de verbinding met de gemeente wordt door beide heren zeer gewaardeerd. Volgens hen kan welzijnswerk alleen succesvol zijn als de verbinding met de gemeente op de relatie en de inhoud goed is.

Als CDA zijn wij ontzettend trots op de samenwerking van Stichting Welzijn en Gemeente de Wolden. En dat de gemeente het belang ziet van het welzijnswerk als belangrijke voorwaarde voor het goed blijven functioneren van onze lokale samenleving.