11 november 2014

CDA: goed dat Nederland bijstandstoeristen mag aanpakken

Nederland en andere EU-lidstaten hebben wel degelijk instrumenten in handen om "welvaartstoerisme" te voorkomen, zonder dat dit in strijd is met het vrij verkeer binnen Europa. Dat is vandaag door het Hof van Justitie in Luxemburg bepaald. "Een belangrijke uitspraak, een steun in de rug voor landen die opkomen voor hardwerkende burgers en de strijd aangaan tegen oneigenlijk beroep op sociale voorzieningen", aldus Jeroen Lenaers (CDA-Europarlementslid).

Mensen die geen werk hebben of zoeken (zogenaamd economisch niet-actieve burgers) en die zich naar een ander EU-land begeven met als enig doel om daar sociale bijstand te ontvangen, mogen door dat land worden uitgesloten van bepaalde sociale uitkeringen.

Lenaers verwelkomt de uitspraak: "Binnen de Europese Unie hebben we ervoor gezorgd dat werknemers in elke lidstaat aan de slag kunnen gaan. Juist om dat cruciale vrije verkeer van werknemers binnen Europa te beschermen moeten we de mensen die misbruik maken van de sociale voorzieningen aan kunnen pakken. Dit is voor het CDA een absolute prioriteit en de uitspraak van het Hof draagt bij aan het voorkomen van dit misbruik."