19 november 2014

CDA: Innovatie brengt productie en werk terug naar Europa

Europa mist te veel kansen op innovatie, productie en werk.  Zwaar investeren in innovatie is de beste manier om uit de crisis te komen. Lambert van Nistelrooij (CDA Europarlement) heeft dat woensdag gezegd na afloop van zijn European Innovation Summit, met ruim dertig seminars in het Europees Parlement.

"Vooral advanced manufacturing biedt veel kansen op extra producten en banen 'made in Europe': we kunnen straks flink meer produceren dankzij 3D-printing, zelfs hele auto's. Dat kan enorm veel productie terugbrengen naar Europa, veel ondernemers hebben zo geen fabrieken in China meer nodig", zegt Van Nistelrooij. Advanced manufacturing is bovendien een sector waarin Nederlandse bedrijven leidend zijn.

Van Nistelrooij wijst bovendien op de nieuwste technieken om grote hoeveelheden gegevens te verwerken (big data). Europa heeft hier veel kansen. "Die moeten we pakken, om niet te vervallen tot een gepensioneerd continent."

Van Nistelrooij drukt de Europese Commissie op het hart om snel te investeren in nieuwe snufjes, als impuls voor meer banen. "Dit moet bovenaan staan in de lijstjes voor het 300 miljard euro grote investeringsplan dat de Europese Commissie binnenkort presenteert". Hij toonde zich ontevreden dat de Europese investeringsplan door de nationale regeringen dreigt te worden bepaald: Van Nistelrooij vreest een verkapte renationalisatie. De CDA'er benadrukt het belang van een Europese, coherente aanpak.

Van Nistelrooij was gastheer van de 6th European Innovation Summit, met circa 1000 deelnemers.  "We hebben hier vier EU-commissarissen alvast richting kunnen geven aan het begin van hun nieuwe ambtsperiode. We hebben hen als het ware in de cockpit gezet. Ik heb goede hoop dat ze de ideeën nu ook laten landen."