21 april 2013

CDA: ruim baan voor onderzoek robotauto's

Nederland en andere EU-landen moeten zich voorbereiden op de komst van robotauto's, die geheel zelfstandig door het verkeer rijden. CDA-Europarlementslid Wim van de Camp vindt dat de EU moet inspelen op de komst van robotauto's, die in de VS al mogen rondrijden.

"De techniek loopt ver voor op de wetgeving. Het risico is dat slimme uitvinders straks niet verder kunnen door onzekerheid over de regels", aldus Wim van de Camp.

Belangrijk voordeel van de auto is dat ze erg veilig zijn in het verkeer. De wagens reageren sneller op situaties dan menselijke bestuurders. De robotauto's lijken ook erg handig voor ouderen en mindervaliden.

De technologie schept bovendien nieuwe banen in de automobielindustrie, die momenteel in heel Europa stevig onder druk staat.

De robotauto is een uitvinding van Google, de bekende zoekmachine op internet. Het bedrijf denkt binnen 3 tot 5 jaar technologie op de markt te kunnen brengen waarmee auto's volledig zelfstandig kunnen rijden. De auto's houden zich dankzij sensoren aan alle verkeersregels. Ze stoppen zelfs voor voetgangers als die plots oversteken.

De auto rijdt zonder dat een bestuurder maar hoeft te sturen of te schakelen.

In de VS hebben 3 staten (Nevada, Californië en Florida) al wetten goedgekeurd waardoor auto's zonder bestuurders zijn toegelaten op de openbare weg.

"Europa mag niet achterblijven. We moeten klaar zijn als de eerste wagens hier op de weg kunnen komen", aldus Van de Camp. "Voordeel van deze benadering is dat we met 27 EU-landen niet 27 verschillende regels krijgen."

In Europa zijn reeds verschillende project aan de gang om dergelijke technologieën op de markt te kunnen brengen. Reeds tussen 1987 en 1995 heeft de Europese Commissie 800 miljoen euro gestopt in het EUREKA Prometheus Project waarin de stand van techniek met robotauto's. Momenteel onderzoeken onder meer de universiteiten van Oxford, Berlijn en Parma de mogelijkheden voor verdere ontwikkeling.

Van de Camp, zelf fervent motorrijder, voegt er wel glimlachend aan toe: "Het blijft uiteraard wel mogelijk om op zondag na de kerk met je eigen auto zelf leuk door de Ardennen te sturen en te schakelen."

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.