10 juni 2016

CDA wil structurele gezamenlijke inspecties kerncentrales

De CDA-delegatie in het Europees Parlement roept de Nederlandse regering op om samen met België, Luxemburg, Duitsland en Frankrijk te werken aan gezamenlijke inspecties van nucleaire installaties. Dat zegt CDA-Europarlementariër en energiewoordvoerder Esther de Lange vandaag in Goes tijdens de een conferentie over de Europese energie agenda voor de toekomst. "Deze week heeft de Tweede Kamer gezegd dat België zijn centrales moet sluiten. Dat is kortzichtig en aanmatigend," aldus De Lange. "In plaats van onze buurlanden te demoniseren moeten we de controle instanties versterken en de informatie-uitwisseling verbeteren. Bijvoorbeeld door gezamenlijke inspectieteams op te richten in Benelux verband inclusief Duitsland en Frankrijk."

De maatschappelijke onrust in Nederland over de Belgische kerncentrales in Doel en Tihange toont aan dat er weinig vertrouwen bestaat in de Belgische toezicht op de centrales. Omgekeerd leven er ook zorgen over de kerncentrale van Borssele. "Het is duidelijk dat er gewerkt moet worden aan wederzijds vertrouwen. De centrales staan er en zijn een onderdeel van onze energievoorziening. Bovendien zijn er veel arbeidsplaatsen mee gemoeid. Het is onverstandig van de een op de andere dag radicale besluiten te nemen met kerncentrales," aldus De Lange.

In Europa heeft de Europese Commissie met haar voorstellen voor een energie unie juist sterk ingezet op het verbeteren van de samenwerking op energiegebied in Europa. "De uitspraak van de Tweede Kamer van afgelopen week staat daar haaks op. Dit is absoluut niet constructief en het lijkt ons al helemaal niet de wijze waarop je omgaat met je buren,’ zegt de Lange vandaag in aanwezigheid van de Belgische vicepremier Kris Peeters.

Het structureel uitvoeren van gezamenlijke inspecties door meerdere landen gebeurt op andere terreinen bovendien al langer. Zo vinden er in het wegtransport regelmatig controles plaats waarbij de controle-instanties van België, Nederland en Luxemburg samenwerken. Hiermee vervullen de Benelux-landen een voortrekkersrol in Europa. Wat het CDA betreft zou dit ook bij de inspectie van nucleaire installaties kunnen en moeten.

CDA-Europaconferentie 'Energie voor morgen': https://www.youtube.com/watch?v=sggY2rlPw0Q