Zomer in Nederland
31 oktober 2013

Corien Wortmann benoemd tot rapporteur Binnenvaartpakket NAIADES II

CDA Europarlementariër Corien Wortmann is door het Europees Parlement benoemd als rapporteur voor het Binnenvaartpakket NAIADES II. Zij gaat namens het Europees Parlement een positie voorbereiden over wetsvoorstellen voor technische eisen en voor de inzet van de sloopgelden.  Wortmann wil nog voor de verkiezingen een uitspraak van het Europarlement over het actieprogramma NAIADES II: "Steun voor de binnenvaart is hard nodig, want het is een belangrijke vervoersmodaliteit die hard geraakt is door de crisis"

De voorstellen betekenen goed nieuws voor de binnenvaartsector.  "Er ligt al jaren geld op de plank van het sloopfonds dat ingezet kan worden voor innovatie en omscholing van schippers en bemanningsleden. Tot nu toe was het vrijwel onmogelijk om hier aanspraak op te maken. De drempel moet daarom flink omlaag zodat dit daadwerkelijk benut kan worden om de binnenvaart sterker te maken.", aldus Corien Wortmann

Ook ligt er een omvangrijk wetsvoorstel voor harmonisatie van certificaten en technische voorschriften voor de binnenvaart in Europa. Corien Wortmann: "Eindelijk is de strijdbijl tussen de Centrale Rijnvaartcommissie (CCR) en de Europese Commissie begraven en zal de CCR ook in de toekomst volop bijdragen aan wet- en redengeving voor de binnenvaart die voor heel Europa zal gelden."