11 september 2023

Hoogtepunten CDA Europa week 37

Deze week reist de CDA-delegatie af naar Straatsburg voor de plenaire week. Dit staat er voor onze parlementariërs onder andere op de agenda:

Europarlementariërs buigen zich over migratieafspraken met Tunesië
Afgelopen zomer maakte de EU afspraken met Tunesië om de illegale migratiestroom naar Europa te beheersen en de economische stabiliteit in Tunesië te ondersteunen. Op 12 september a.s. zal het Europees Parlement in Straatsburg hierover debatteren. Jeroen Lenaers, woordvoerder Migratie, benadrukt het belang van samenwerken met Noord-Afrikaanse landen om weer grip te krijgen op migratie: “Ik ben groot voorstander van dit soort afspraken. Het CDA waarschuwt al heel lang dat we een nieuwe migratiecrisis in slaapwandelen. Het is nu september en we zitten bijna op hetzelfde aantal als het hele vorige jaar. Hoewel we geen wonderen kunnen verwachten op de korte termijn, moeten we goed kijken wat er in de praktijk terechtkomt van deze afspraken en een manier vinden om de uitwerking te versnellen”, zegt Lenaers.
Critici uiten hun zorgen over de controversiële aard van deze samenwerking, gezien de kwesties rondom mensenrechten en het autoritaire regime in Tunesië. Lenaers erkent deze zorgen, maar stelt dat realisme geboden is: “Ik zou willen dat we rondom Europa alleen met modeldemocratieën te maken hebben, maar dat is helaas niet de realiteit. En als je mensen die in de problemen zitten wilt helpen, dan zal je toch moeten samenwerken met die landen. Juist via dit soort afspraken heb je de mogelijkheid om voorwaarden op bijvoorbeeld het gebied van mensenrechten in te brengen. Het is naïef om te denken dat de mensenrechten beter gerespecteerd worden als je geen afspraken maakt.”
Dinsdag 12 september, Europees Parlement, Straatsburg.

Staat van de Europese Unie
Op woensdag 13 september vindt de jaarlijkse ‘Staat van de Unie’ plaats in het Europees Parlement in Straatsburg, zoiets als de Europese Troonrede. Daarin presenteert de voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen, haar plannen voor het komende jaar, tot de Europese verkiezingen. Namens de CDA-delegatie in het Europees Parlement voert delegatieleider Esther de Lange het woord tijdens het daaropvolgende debat.
Woensdag 13 september, 09:00, Europees Parlement, Straatsburg.

Debat en stemming Kritieke Grondstoffenwet
Komende week stemt het Europees Parlement over de zogeheten Kritieke Grondstoffenwet. Deze grondstoffen zijn van groot belang voor de klimaatdoelen van Europa, maar de EU is nu voor het delven en het verwerken ervan sterk afhankelijk van andere landen. Tom Berendsen, woordvoerder Industrie, verwelkomt de wet: ''We ruilen momenteel onze ene afhankelijkheid in voor de andere: van Russisch gas naar Chinese grondstoffen. We mogen nooit meer zo chantabel zijn als het afgelopen jaar en dus moeten we minder naïef zijn over dit soort strategische afhankelijkheden. Dat betekent meer zelf mijnen, meer recyclen en minder gebruiken. Deze Kritieke Grondstoffenwet is een belangrijk onderdeel van de Europese energietransitie en van onze economie van de toekomst.''
Debat Kritieke Grondstoffenwet woensdag 13 september 13:00. Stemming Kritieke Grondstoffenwet donderdag 14 september 12:00, Europees Parlement, Straatsburg.

Herziening beschermde status wolf
Het Europees Parlement debatteert op woensdag 13 september 2023 over de beschermde status van de wolf en andere grote carnivoren. Annie Schreijer-Pierik, woordvoerder in de commissie Landbouw en Plattelandsontwikkelingen: “Het heeft veel te lang geduurd, maar eindelijk lijkt de Europese Commissie het licht te zien en gaan ze aan de slag om de beschermde status van de wolf te herzien. Het Europees Parlement zal scherp erop toe blijven zien dat de Europese Commissie ook de stappen om de wolf makkelijker te kunnen beheren, daadwerkelijk gaat zetten. Tijd om nu knopen door te hakken!"
Woensdag 13 september, 14:00, Europees Parlement, Straatsburg.