21 maart 2014

Juncker naar CDA-conferentie in Utrecht

Kandidaat-voorzitter voor de Europese Commissie Jean-Claude Juncker komt naar Utrecht. De oud-voorzitter van de eurogroep spreekt vrijdagmiddag 11 april bij een CDA-conferentie in de Janskerk in Utrecht.

Juncker was begin maart gekozen als de kandidaat van de Europese christendemocratische partij EVP, de grootste politieke beweging in Europa. Als de partij de grootste wordt bij de Europese verkiezingen, wordt de Luxemburger vrijwel zeker de nieuwe topman van de Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de Europese Unie.

"Juncker heeft als premier van Luxemburg en ook als voorzitter van de eurogroep zijn kwaliteiten bewezen. Hij had een verbindende rol in de aanpak van de crisis“, zegt CDA-leider Sybrand Buma over Juncker. "Bovendien is hij een echte christendemocraat."

CDA-eurodelegatieleider Wim van de Camp: "We zijn heel blij dat Juncker de tijd heeft gevonden om naar Nederland te komen en onze gasten te ontmoeten."

Juncker voert in bijna alle EU-landen campagne tot aan de Europese verkiezingen op 22 mei. Zijn tegenstrever is de Duitse sociaaldemocraat Martin Schulz, momenteel voorzitter van het Europarlement. Juncker noemt het ongepast dat Schulz campagne voert vanuit het Europarlement: Schulz zou zijn functie beter tijdelijk neerleggen om belangenverstrengeling te voorkomen.

Jean-Claude Juncker spreekt in Utrecht over de lessen van de economische crisis. Esther de Lange (CDA-lijsttrekker bij de Europese verkiezingen) geeft de aftrap van de conferentie. Zij zal ingaan op de keuzes tijdens de crisisjaren en de prioriteiten van het CDA de komende jaren.

De CDA Europa-conferentie is een jaarlijks evenement. Vorig jaar was EU-president Herman Van Rompuy te gast, toen in het Spoorwegmuseum in Utrecht.

Aanmelden kan via: [email protected]