Culemborg staat aan de vooravond van grote investeringen in de scholenbouw. Veel schoolgebouwen in Culemborg zijn ouder dan vijftig jaar en vragen om herinvesteringen. Ook is er niet bijtijds geanticipeerd op de groei van het aantal leerlingen in de wijk Parijsch. De muziekschool in de Brede School West zal daarom moet verhuizen om ruimte vrij te maken voor extra lokalen onderwijs.

100 miljoen voor drie projecten
Om een goed overzicht te krijgen in de benodigde investeringen in onderwijsgebouwen heeft de gemeente een integraal plan laten opstellen. Het plan maakt duidelijk dat er de komende jaren drie grote opgaven liggen waar het om de scholenbouw gaat. In de kern komt het er op neer dat er in de komende tien jaar ruim 100 miljoen nodig is om deze opgaven te realiseren. Een snelle rekensom laat zien dat de gemeente vooralsnog 80% aan middelen in zijn begroting te kort komt om deze investeringen ook daadwerkelijk te kunnen doen.

IHP op drijfzand gebaseerd
Bij de behandeling in de gemeenteraad heeft het CDA, bij monde van raadslid Marco van Zandwijk, willen voorkomen dat de gemeenteraad een integraal plan gaat vaststellen dat op drijfzand is gebaseerd en een te rooskleurig beeld schetst. “De opgenomen plannen vragen om forse investeringen, terwijl wij inmiddels weten dat ook onze stad juist fors moeten gaan bezuinigen. Het is dus van groot belang met elkaar na te denken hoe we deze opgave(n) wel gerealiseerd kunnen gaan krijgen”, liet Van Zandwijk weten. Om het college hierbij te helpen diende het CDA de motie 'Mixen maar!' in.

Out of the box denken
De CDA fractie denkt dat dekking voor de plannen vooral gevonden zal moeten worden door de huisvestingsopgave van de scholen te gaan combineren met andere (ruimtelijke)opgaven in de stad. “In de praktijk komt dit neer op een slimmere en creatievere omgang met de beschikbare ruimte en middelen. Dat vraagt out-of-the box denken en de bereidheid om opgave overstijgend te werk te gaan. Ook zie wij graag dat relevante partijen en netwerken uit de stad in een vroeg stadium worden gevraagd mee te denken en input te leveren. Dit zodat de uitwerking ook op draagvlak in de buurt kan rekenen.”

Zoeken naar koppelkansen
Zo zal er bij de mogelijke herontwikkeling van locaties gezocht moeten worden naar koppelkansen met andere functies zoals sport, kinderopvang, wonen, bedrijvigheid of andere publieke functies die nu zijn ondergebracht in het maatschappelijk vastgoed. Dit op zo’n manier dat daarmee de voorzieningen en leefbaarheid in iedere wijk versterkt kan worden en er ruimte voor andere opgaven kan worden vrijgespeeld.

Optimale ontwikkelkansen voor de jeugd
Scholen vormen wat betreft het CDA een belangrijke sleutel in de toekomstige inrichting van Culemborg. “Wie kinderen een optimale kans wil geven zich te laten ontwikkelen heeft oog voor goede onderwijsvoorzieningen. Investeren in goede voorzieningen rondom de opgroeiende jeugd draagt bij aan een sterke sociale basis. Hier kan niemand tegen zijn” aldus Van Zandwijk. Haalbaarheidsonderzoeken die komend jaar uitgewerkt zullen worden moeten volgens hem duidelijk moeten gaan maken of de plannen ook realiseerbaar zijn.

Het CDA zal deze plannen gaan beoordelen op de volgende punten:
1. Oproep tot het slimmer omgaan met de beschikbare ruimte in onze stad
De huisvestingsopgave van de scholen dient niet los gezien te worden van andere (ruimtelijke)opgaven in de stad. Een menging van functies, meervoudig en meerlaags ruimtegebruik is voor ons bespreekbaar.

2. We kijken naar zowel het gebouw als zijn omgeving
Investeren in onderwijsvoorzieningen moet ook de leefbaarheid van onze wijken een impuls geven. Het CDA ziet ook graag dat relevante partijen en netwerken uit de stad in een vroeg stadium worden gevraagd mee te denken en input te leveren. Dit zodat de uitwerking van plannen ook op draagvlak in de buurt kan gaan rekenen. Om de ruimte rondom scholen beter te benutten zijn daarnaast koppelingen te maken naar eerder vastgesteld beleid. Denk aan het speelruimteplan, biodiversiteitsplan of groenbeleidsplan.

3. We willen voldoen aan onze wettelijke zorgplicht
Bij de ontwikkeling van de wijk Parijsch is verzuimt te voorzien in voldoende ruimte onderwijsvoorzieningen. Het CDA wil de opgave voor een nieuw te bouwen locatie in Culemborg West niet doorschuiven in de tijd.

4. We vragen nu al aandacht voor gezonde gemeentefinanciën
Om te gaan investeren zullen we ook ruimte moeten gaan vinden in onze begroting. De keuze uit 2009, om geen geld meer te reserveren voor vervanging van de onderwijshuisvesting, komt ons nu duur te staan. Om de pijn niet vooruit te schuiven zullen wij moeten gaan bepalen hoe wij nu al ruimte kunnen gaan reserveren in de gemeentebegroting.

5. We willen niet bouwen voor toekomstige afvalstromen
Ook zullen we met elkaar het gesprek aan moeten aan gaan op basis van welke waarderingsgrondslag wij willen gaan investeren in gebouwen. Wij investeren nu nog vanuit de gedachte dat het gebouw over vijftig jaar rijp is voor de sloop. Voor een gemeente die duurzaamheidsdoelen hoog in het vaandel heeft staan mag, wat betreft het CDA het bouwen van toekomstige afvalstromen, nooit en te nimmer het uitgangspunt zijn.

Lees hier het IHP en andere ingediende moties/ amendementen (agendapunt 7.4)

Lees de door het CDA ingediende motie Mixen Maar (deze is unaniem aangenomen)
Lees het verschenen artikel 'veel geld nodig voor scholenbouw' in de Culemborgse Courant 3 oktober 2023