ZORG:

Elk mens heeft zorg nodig. Het is daarom belangrijk goed voor elkaar te zorgen.
Het CDA wil dit benadrukken in de volgende punten:

Jeugdzorg

• Zorg voor mensen met een beperking
  • Zorg voor ouderen; we willen een seniorvriendelijke gemeente zijn.
  • Zorg voor mantelzorgers (via deze inwoners aanmelden voor het minimabeleid, zorgmijders melden)
  • Zorg voor vrijwilligers (via deze inwoners aanmelden voor het minimabeleid, zorgmijders melden)

Het CDA is voorstander van solidariteit tussen generaties. Het land dat we willen doorgeven, hebben we zelf gekregen van onze ouders en grootouders. Voor alles wat zij voor ons hebben gedaan, verdienen ze onze waardering, respect en solidariteit. Het CDA doet geen loze beloften maar presenteert haalbare voorstellen waar eenieder echt mee geholpen is.

AGRARISCHE SECTOR:

Druten heeft een redelijk groot buitengebied waar de agrarische sector van oudsher de belangrijkste economische activiteit is. De sector heeft als belangrijkste takken melkveehouderij, varkenshouderij, kippenfokkerij, veeteelt, akkerbouw, fruitteelt en zorg. Daarnaast zijn er ook nog tal van kleinere deelsectoren die van belang zijn voor de werkgelegenheid. Ook is het open en weidse karakter van belang voor het welzijn van de inwoners en bezoekers van onze streek. De waardering van de burger voor de agrarische sector is gemiddeld zeer groot, toch zijn er ook kritische geluiden te horen die om aandacht vragen. Het CDA wil samen met boeren, voedselindustrie, supermarkten, kennisinstellingen, onderwijs, natuurbeheer maatschappelijke organisaties en de overheid  waar nodig een discussie voeren met onderbouwde argumenten en wil voorkomen dat onjuiste beeldvorming tot onjuiste besluitvorming leidt. Wij staan hierin met de betrokken ondernemers voor een open visie met het gezicht naar de maatschappij.

De ontwikkelingen in deze sector gaan snel. Vooral door de toenemende rol van grote retailers in de afzet van voedsel nemen de eisen op gebied van duurzaamheid, traceerbaarheid, snelheid van levering (24/7), uniformiteit en bewaarbaarheid toe, waarbij de prijs voortdurend onder druk staat. Ook de snel wisselende regelgeving, veeziekten, (met als gevolg daarvan de financiële problemen), hebben gevolgen voor de agrarische gezinnen. Het promoten van onze streekproducten is van belang voor onze agrarische sector. Je bent boer en je wilt boer blijven. Onze agrariërs zorgen voor een leefbaar platteland. Het CDA is bij uitstek de partij die zich inzet voor een vitaal buitengebied, waar plaats is voor ondernemers, bewoners en toeristen. Wij streven naar een goede balans tussen landbouw, natuur, recreatie en bedrijvigheid.

Verdere ontwikkeling van boerenbedrijven is nodig voor de toekomst. De oplossing ligt voor een groot deel in voortdurende innovatie. De agrarische sector staat hierom wereldwijd bekend en ook in onze gemeente wil het CDA die innovatie zoveel mogelijk ondersteunen. Investeringen die met innovatie gepaard gaan dienen ook terugverdiend te kunnen worden. Om een gezinsinkomen te kunnen blijven verdienen kan het dan ook nodig zijn om te groeien. Wel roept de vraag zich op of we de vestiging van nieuwe bedrijven van buitenaf zouden moeten toelaten. Door genoemde ontwikkelingen blijven er leegstaande agrarische gebouwen over. Om verpaupering te voorkomen is het toestaan van functieverandering, niet strijdig met agrarische belangen, zinvol en nodig. Dit is maatwerk. Tevens is het wenselijk om niet meer in gebruik zijnde gebouwen op te ruimen. Ruimte voor ruimteregelingen zijn daarbij een instrument. In het uitgestrekte buitengebied is de infrastructuur een heikel punt. Er is een groot wegennetwerk aanwezig, waar voortdurende aandacht voor de staat van het onderhoud nodig is.  Verder is uitrol van glasvezel  van levensbelang voor de agrarische bedrijven. Helaas vinden er regelmatig afvaldumpingen plaats in het buitengebied. Omdat gedumpt afval zeer snel ander afval aantrekt, blijft het nodig hier direct op te reageren.

Onze gemeente moet zorgdragen en medeverantwoordelijk zijn voor onze inwoners door:

• Rolstoelvriendelijkheid; in alle dorpen dienen de openbare wegen en ruimtes gemakkelijk toegankelijk te zijn voor onze rolstoelgebruikers.
  • Dementievriendelijkheid; zorg voor een dementievriendelijke gemeente door voorlichting aan winkelpersoneel, politiemensen, leerlingen en anderen.
  • Ondersteuning van mantelzorgers; mantelzorgers financieel ondersteunen d.m.v. een kleine vergoeding of attentie, steunpunten, PGB.
  • Vrijwilligers te ondersteunen; waardering voor vrijwilligers door behoud van uitkering bij werkloosheid.
  • Opvang van jongeren; denk aan hangplekken, geef jongeren een eigen plek in de gemeente.
  • Ondersteuning van seniorenverenigingen; er komen steeds meer 55-plussers, door seniorenverenigingen wordt veel ontspanning geboden aan ouderen, ruimten waar deze ontspanning gegeven kan worden voor een betaalbare prijs. Ook hiermee kan eenzaamheid onder ouderen worden voorkomen.

Ook moet er ingezet worden op voldoende en adequate dagbesteding. Daarnaast moet er aandacht zijn voor ouderen die niet meer ‘achter de geraniums’ vandaan komen. Een integrale benadering van zorg en mobiliteit kan er voor zorgen dat ook deze mensen uit hun isolement komen. Het aanschaffen van een hond(je) leidt tot het uitlaten er van en het leggen van sociale contacten. Afschaffing van de hondenbelasting zou in dezen een stimulans kunnen zijn. Onze gemeente moet zorgen voor betaalbare seniorenhuisvesting, passend en met een redelijke huur. Zij heeft hierin de regie en een faciliterende taak en moet deze actief oppakken. Huisvesting dient plaats te vinden rondom centrale voorzieningen door het creëren van mogelijkheden voor vestiging van zorgcentra en –boerderijen. Langer thuis kunnen blijven wonen is het doel. Het CDA is voorstander van het stimuleren van bewegingsactiviteiten, gezondheidsbevordering en het bevorderen van sociale contacten voor alle inwoners. Schulden en armoede (bij senioren) vereisen de broodnodige aandacht. Vaak blijven dit verborgen problemen waarbij gemeenten toch eerstverantwoordelijke zijn. Het sociaal domein vormt het hart van het CDA-beleid. Participeren, meedoen, moeten mogelijk worden gemaakt en voor iedereen toegankelijk zijn.

Het CDA maakt zich sterk voor de thema’s binnen schulden en armoede:

• Het verbeteren van de (toegang tot) schuldhulpverlening (met kortere wachttijden),
  • Beter samenwerken met andere partijen (uit de markt, zoals budgetcoaches, bewindvoerders, maar ook de maatschappelijk werkers en welzijnsinstellingen) om onnodig oplopen van schulden te voorkomen,
  • Voorkomen van uithuisplaatsingen (in het bijzonder als daar kinderen bij betrokken zijn) en ruimte geven om op lokaal niveau met vernieuwende aanpakken en maatwerk te experimenteren. In de experimenten zou de focus moeten liggen op gedragscomponenten, stressfactoren en het verbeteren van de dienstverlening. Er zou ook meer aandacht besteedt kunnen worden aan het verspreiden en delen van de ervaringen en lessen van reeds bestaande methodes en experimenten.

MANTELZORGERS: Mantelzorger zijn is niet altijd even makkelijk. Ondersteuning en waardering van mantelzorgers is en blijft nodig. Naast waardering is een betere toerusting van mantelzorgers nodig door scholing en informatie gericht op de vragen van de mantelzorgers zelf. Dementie is een steeds groter wordend probleem. In onze gemeente zijn al veel personen met dementie en deze groep groeit en vraagt om specifieke begeleiding en zorg. Zinvolle dagbesteding en ondersteuning thuis draagt bij aan het zo lang mogelijk blijven meedoen en ter ontlasting van de mantelzorger. We willen een dementievriendelijke gemeente Druten zijn. Het CDA zet in op toerusting en scholing vanuit het professionele netwerk dementie. Het is belangrijk dat de gemeente goed zicht krijgt op de mantelzorgers, ook op de ‘jonge’ mantelzorgers. Dit kan in samenwerking met onderwijs en zorginstellingen gedaan worden. Hebben we deze groep goed in beeld dan weten we ook wat er nodig is aan ondersteuning. Waar nodig is is het CDA bereid extra middelen beschikbaar te stellen voor toerusting en ondersteuning.

OUDER WORDEN IN DRUTEN: Het CDA wil een gemeente, waar je fijn, prettig en waardig oud kunt worden.Ouderen blijven langer gezond en actief en maken een essentieel deel uit van de samenleving. Menselijke contacten en betekenisvolle activiteiten kunnen eenzaamheid verkleinen. Wanneer we omzien naar elkaar, verstevigen we de sociale cohesie in onze gemeente en creëren we een inclusieve samenleving waarin plaats is voor alle generaties.

EENZAAMHEID: Meer dan een miljoen mensen in Nederland voelt zich eenzaam en als wij dit omrekenen naar onze gemeente zijn dat 1800 Drutenaren. De oorzaken zijn heel verschillend. Mensen blijven om legio redenen thuiszitten. Ze hebben minder sociale contacten dan zij zouden willen. Het CDA vindt het belangrijk dat, als onze inwoners eenzaam zijn en zich eenzaam voelen, dit erkend wordt en dat er vanuit de maatschappelijke organisaties, samen met de inwoner, gekeken wordt wat nodig is voor dagbesteding en ontmoeting. Zinvolle ontmoetingen tussen mensen helpt bij waardig ouder worden en het voorkomen van eenzaamheid. Een laagdrempelig informatiepunt en een wekelijks inloop in de dorpen kan helpen om samen te zoeken naar oplossingen.

ZELFSTANDIG WONEN: Het aantal zelfstandig thuiswonende ouderen groeit en zal blijven groeien. Het CDA gaat ervoor dat ouderen in onze gemeente daadwerkelijk langer thuis kunnen blijven wonen door te zorgen voor voldoende, betaalbare en passende woningen die toegankelijk, veilig en dichtbij zijn. Samenwerken met de wooncorporaties is hierbij belangrijk. Door de blijvers lening is het voor ouderen mogelijk om langer in hun eigen huis te kunnen blijven wonen. De woonomgeving moet door goed onderhoud van groen, trottoirs en de straat veilig en begaanbaar zijn, met rolstoel of rollator. Ook het realiseren van ontmoetingsplekken helpt bij het langer zelfstandig wonen in de eigen omgeving. Voorlichting en advies over brandveiligheid en alarmering is nodig voor een veilige woonomgeving. Daar waar het niet goed geregeld is helpt de gemeente de inwoner die aanpassingen doen die bijdragen tot veilig wonen,

MOBILITEIT: Mobiliteit is de sleutel voor meedoen in de samenleving. Bij gebrek aan mobiliteit bij ouderen en mensen met een beperking kan het isolement toenemen. Goede bereikbaarheid is belangrijk, dus moeten we zorgen voor goede trottoirs, goed onderhoud, zorg voor lokaal vervoer als aansluiting op regiovervoer, zoals de Regiotaxii,

ARMOEDEBELEID: Armoede bestrijden is een taak van de gemeente. Door het minimabeleid kunnen onze inwoners gebruik maken van het geboden vangnet als dit nodig is. Het CDA vindt dat er een aanpak moet komen waarbij we van armoedeverlichting naar armoedebestrijding gaan, waarbij we niemand uitsluiten. Nauwe samenwerking met schuldhulpmaatjes, maatschappelijke instellingen, kerken en voedselbank is nodig hiervan werk te maken met een regierol voor de gemeente. Kinderen die opgroeien in armoede ervaren uitsluiting en schaamte. Zij die niet overal aan mee kunnen doen, niet mee kunnen op schoolreisjes of moeten bedanken voor een feestje omdat ze geen cadeautje kunnen betalen. Wij vinden dat kinderen de kans moeten hebben kind te zijn. Kinderen hebben recht om in een veilige omgeving op te groeien zonder armoede. Daarom zetten we in op betere schuldhulpverlening, zodat de mensen die in de schulden raken er sneller weer uitkomen en ook uit de schulden blijven. Zorg dat alle regelingen voor kinderen in kaart worden gebracht en laagdrempelig toegankelijk zijn en dat de scholen en maatschappelijke instanties elkaar vinden. Niet alleen is armoede in gezinnen met kinderen. Ook zien we een toenemende armoede onder ouderen, chronisch zieken. Bij de groep chronisch zieken moeten we alert zijn op de stapeling van de zorgkosten. Het CDA wil zorgen dat inwoners weten welke voorzieningen er zijn en hoe daar gebruik van gemaakt kan worden. Informatie naar verenigingen, organisaties en financiële adviesbureaus over de mogelijkheden van het minimabeleid in onze gemeente is nodig. Kijk niet allen vanuit de vraag maar benader die vraag wat iemand nodig heeft om weer zelf de draad te kunnen oppakken. Armoedebeleid moet bereikbaar zijn voor iedereen die dat nodig heeft.

KWALITEIT  EN  BESTUUR

Besturen is vooruitzien’ is een oud gezegde. Goed besturen is meer dan dat. Het bestaat uit de volgende 4 stappen

1. Vooruitzien
  2. Voorspellen
  3. Plannen
  4. Organiseren (en uitvoeren)

Dat geldt voor elke organisatie. Niet alle vooruitzichten leveren een beeld op dat welgevallig is. Er van wegkijken, omdat het je niet aanstaat wat je ziet, is geen goede manier van besturen. Als je weet wat je te wachten staat, onderneem je actie. Je gaat zaken plannen en die plannen vervolgens uitwerken. Er is moed voor nodig om ongewenste zaken tegemoet te durven zien. Het CDA voorziet dat de ambtelijke samenwerking tussen Druten en Wijchen uiteindelijk zal uitmonden in een gemeentelijke herindeling. Je kunt dan maar beter plannen maken om daar zo goed mogelijk op in te spelen. Is het CDA voor herindeling? Nee, niet zolang een gemeente kan blijven voldoen aan de 3K’s (kwaliteit, kosten en kwetsbaarheid) is het opgeven van de zelfstandigheid niet aan de orde. De realiteit is echter dat thans al veel gedaan wordt in Gemeenschappelijke Regelingen, waarbij de invloed van de gemeenteraad beperkt wordt. Het beleid ligt vaker dan gewenst bij het bestuur van de GR en de gemeenteraad schikt zich vaak in de daar genomen beslissingen. Als in een GR meerdere gemeenten deelnemen, en de meerderheid wil een bepaalde richting op, kan men niet anders dan aansluiten.

INTEGRITEIT: Integriteit van bestuur is het belangrijkste ethisch aspect. Voor het CDA betekent dit dat beleid transparant, open en eerlijk moet zijn. Dat betekent dat wat voor de ‘gewone’ burger geldt, voor een ieder moet gelden.

IDENTITEIT: Wij zijn een volkspartij, die op wil komen voor de belangen van alle burgers in de gemeente, zonder aanzien des persoons. Door ons provinciaal en landelijk netwerk zijn wij makkelijker in staat aandacht te vragen voor allerlei politiek gevoelige kwesties.

IMAGO: Wij willen een beleid voeren dat gekend is als oprecht, rechtvaardig en eerlijk, slagvaardig en doeltreffend.

CULTUREEL ERFGOED:

Het CDA is op grond van onze waarden en tradities voorstander van het behoud van en eventueel hergebruik van vrijkomend cultureel erfgoed. Het behoud van cultureel erfgoed is nodig om zowel waardevolle monumenten en kerken, alsook kunstwerken, archieven, documenten en boeken voor komende generaties te bewaren en toegankelijk te maken.

VEILIGHEID  EN  LEEFBAARHEID:

VEILIGHEID: Mensen hebben het gevoel dat de onveiligheid toeneemt, ondanks dat de statistieken het tegenovergestelde laten zien. De gemeente zou buurtpreventie meer prioriteit moeten geven door dit zichtbaarder te maken en ook de georganiseerde criminaliteit consequent aan te pakken. De straten en wegen moeten veiliger worden ingericht en geschikt zijn om ook ouderen met beperkingen daar optimaal gebruik van te kunnen laten maken. Hier moet met name worden gedacht aan mensen die gebruik moeten maken van hulpmiddelen zoals rollators, scootmobielen, maar ook moeten veilige oversteekplaatsen, parkeermogelijkheden en dergelijke worden gecreëerd. Obstakels op trottoirs moeten worden verwijderd.

WATERVEILIGHEID: De dijken in de Betuwe en in Brabant zullen de komende jaren weer stevig worden aangepakt, verzwaard, verhoogd en verbeterd. Onze Waaldijk komt echter pas veel later aan de beurt, pas na 2026, zodat tot die tijd onze kwetsbaarheid voor wateroverstroming, kwel en piping alleen maar groter zullen gaan worden. Dat wil het CDA zeer zeker niet, omdat daardoor onze veiligheid juist wordt verminderd en het risico op overstroming wordt vergroot. In een dergelijk gebied zal ook een centrale overheid minder snel gaan investeren in grote projecten. Het CDA vindt dat overal in Nederland hetzelfde veiligheidsniveau moet gelden. Nieuwe ontzandingen moeten uitgesloten worden. In regionaal en provinciaal verband zullen we ons hiervoor gaan inzetten. Bestaande ontzandingsplassen moeten na voltooiing toegankelijk blijven voor recreatief gebruik.

ASBESTSANERING: Daar waar asbest aanwezig is op de daken, kan de sanering daarvan gecombineerd worden met aanleg van energieopwekkende daken. Dit is een unieke kans om 2 vliegen in 1 klap te slaan. Om in 2024 asbestvrij te zijn moet er nog veel gebeuren. De gemeente moet een rol spelen in de asbestsanering door zeer spoedig te inventariseren waar nog asbest zit, in hoeverre dit binnen de verplichte sanering valt, in beeld te brengen waar knelpunten zitten en samen met burgers, bedrijven en provincie bekijken hoe sanering tijdig bereikt kan worden. Een combinatie om asbestdaken te vervangen door energieopwekkende daken of slopen is daarbij zeer het overwegen waard. Door het opzetten van energiecoöperaties kunnen burgers hierbij betrokken worden, en daarmee ook profiteren van het duurzame rendement. De gemeente dient hierbij krachtig het voortouw te nemen. In verband met de asbestsanering moet de gemeente voor januari 2020 een inventarisatie houden van de aanwezige (zichtbaar en onzichtbaar) asbest, zodat op 1 januari 2024 e.e.a. afgerond kan zijn. Tevens moet er een oplossing gezocht worden voor eventuele financiële problemen die kunnen ontstaan door de verplichting tot sanering. Niets doen is geen optie.

LEEFBAARHEID: Bewonersinitiatieven worden met zorg benaderd en doen er toe. Vrijwilligers die met hart en ziel werken aan hun dorp of wijk zijn waardevol en niet meer weg te denken. Zo ontstaat er een inclusieve samenleving waar iedereen gezien wordt en mee kan doen. In het dorp of  wijk is een dorpshuis de ontmoetingsplek die bijdraagt aan de sociale contacten. Van daaruit ontstaan er vele activiteiten voor jong en oud en dit draagt bij aan een fijne en leefbare woonomgeving in alle dorpen van onze gemeente. De dorpshuizen staan echter onder druk mede doordat het lastig is goede vrijwilligers te vinden die er voor zorgen dat deze draaiende blijven. Tevens is het een enorme opgave om de jaarlijkse exploitatie rond te krijgen. Vaak kampen de dorpshuizen met onderhoudsproblemen waardoor de accommodatie niet altijd meer voldoet. Het CDA wil zorgen dat de dorpshuizen hun spilfunctie kunnen behouden om de leefbaarheid te behouden. Financiële ondersteuning bij het onderhoud kan nodig zijn en het CDA wil hier werk van maken. Door de privatisering van de dorpshuizen en de verenigingsaccommodaties zijn deze belast met het betalen van OZB. Deze OZB lasten leggen een grote druk op de jaarlijkse exploitatie van de verenigingen en dorpshuizen. Het CDA vindt dat dorpshuizen en verenigingen die gerund worden door vrijwilligers, vrijgesteld moeten worden van OZB om zodoende een sluitende exploitatie te krijgen en er ruimte blijft voor initiatieven zoals activiteiten voor jeugd en ouderen. Het CDA wil in elke kern een dorpsplatform instellen met daaraan gekoppeld een burgerbudget. Middels het dorpsplatform worden inwoners actief betrokken bij plannen voor hun eigen buurt, wijk, omgeving of initiatieven. Door het burgerbudget kunnen de inwoners ook meedoen en meewerken aan de Drutens samenleving.

WONINGBOUW:

De opgave waar we in de gemeente Druten voor staan zullen de komende jaren groter worden. Op het gebied van vergrijzing, ontgroening en betaalbaarheid van voorzieningen is er sprake van diverse ontwikkelingen. Ook het voorkomen van langdurige leegstand en dus verpaupering van panden in onze dorpen moet worden voorkomen. Het CDA is voorstander van het zo snel mogelijk slopen en/of verbouwen van in verval geraakte panden en het herbestemmen van deze panden voor een nieuw gebruik. Het CDA wil een integrale aanpak per gebied van alle leegstaande panden. Om het voorzieningenniveau op peil te houden en een aantrekkelijk vestigingsgebied voor jongeren en bedrijven te blijven, moeten we slim samenwerken in onze regio. Dat betekent maatwerk in wonen en creatieve oplossingen gericht op leefbaarheid. De goede woning op de goede plaats toevoegen en bestaande woningvoorraad aanpassen aan de huidige wensen en aan de toekomstige behoefte. Hiervoor zetten we de samenwerking tussen de gemeente, ondernemers en maatschappelijke organisaties verder door. De wensen van de samenleving zijn hierin belangrijk.

WONINGMARKTBELEID
Het huidige woningmarktbeleid is in beweging Het CDA ziet een tekort aan woningen. Dat komt door onvoldoende aanbod, doordat nieuwe woningen te duur zijn. Bovendien zijn er onvoldoende mogelijkheden voor onze inwoners om zelf met gebruikmaking van hun eigen woning of grond daarin te voorzien. Omvormen van bestaande particuliere woningen naar woningen waar behoefte aan is en bestaande woningen omvormen tot levensloopbestendige woningen is waar het ook om gaat, zeker gezien de grote stijging van het aantal ouderen en het langer zelfstandig blijven wonen. Er moeten voldoende zorggeschikte woningen beschikbaar komen, zodat ouderen zo lang mogelijk zelfstandig kunnen blijven wonen. Bestemmingsplannen moeten het toestaan dat onze inwoners, als de eigen grond daarvoor voldoende ruimte biedt, daarop een eigen woning, “tiny house” of zorgwoonruimte te bouwen. Deze mogen permanent bewoond worden als deze voldoen aan de regels voor gezond wonen. Mantelzorgwoningen hoeven niet meer te worden afgebroken als de verzorgende is overleden. Verder wil het CDA voor ouderen met een eigen woning dat de gemeente een blijvers lening aanbiedt. Daarmee kunnen ouderen waarvan hun kapitaal in de woning zit, aanpassingen doen zodat zij langer zelfstandig kunnen blijven wonnen. Het CDA ziet de noodzaak om ook te bouwen voor jongeren om hen zo voor de gemeente te kunnen behouden. Dat betekent dat wendbaar woonbeleid nodig is. Het CDA wil ruime voor starters. Daarom is het van belang om o.a. Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO-projecten) van jongeren aan te moedigen, starterleningen te verschaffen en mogelijkheden van tijdelijke woningen actief te ondersteunen. Het CDA vindt maatwerk en de dialoog daarin uitgangspunt. Blijven inspelen op de daadwerkelijke behoefte per dorp.

RECREATIE  EN  TOERISME:

De gemeente Druten heeft veel te bieden op het gebied van de vrijetijdseconomie en kent een unieke ligging in een prachtig landschap: de Waal, met bijzondere gebieden in de uiterwaarden. Er zijn vele toeristische trekkers zoals de Afferdense–Deester waarden, De Veerdam, Heerlijkheid Horssen, Heemtuin Druten, gezellig winkelcentrum Druten.

Het CDA wil:

• Stevig inzetten op verdere ontwikkeling van recreatieve voorzieningen zoals hotelaccommodaties, B&B’s, camperplaatsen. Dit in nauwe samenwerking met regionaal Bureau Toerisme Arnhem-Nijmegen.
  • Aantrekkelijke fiets, ruiter- en wandelroutes.
  • De naamsbekendheid van het Land van Maas en Waal verder versterken door regiomarketing en met toeristische informatieborden.
  • De ontwikkeling van de Veerdam in Druten.
  • Toegankelijk maken van  waterplas “Uivermeertjes”in Deest.
  • Toegankelijk maken van de Afferdense-  en Deester Waarden.

SPORT:

Sport is belangrijk als ontspanning en als voorwaarde voor gezond leven. Maar sporten heeft ook een andere functie: het brengt mensen samen en maakt mensen weerbaar. Sport speelt een belangrijke rol in het overbrengen van waarden en vaardigheden die in het gewone leven onmisbaar zijn, zoals teambelang en respect. Sport inspireert, verbindt en maakt de samenleving een beetje beter. Niet alleen bij de jeugd, ook ouderen blijven langer zelfstandig door een actieve leefstijl en de sociale contacten. Een breed sport-aanbod en goede sportvoorzieningen scoren niet alleen op het gebied van gezondheid, welzijn en participatie. Goed lokaal sportbeleid creëert ook kansen voor: jeugdzorg, onderwijs, ouderenparticipatie, chronisch zieken, werknemers en preventiebeleid.  Ondersteuning: voor de sportclubs is het een uitdaging om zich te blijven ontwikkelen, zich aan te passen aan veranderde omstandigheden en invulling te geven aan de toenemende maatschappelijke functie. De uitvoering van de sportstimulering en sportondersteuning is een gemeentelijke taak en het CDA wil dat nog meer intensiveren. Nazorg bij verzelfstandiging: in de afgelopen jaren zijn nagenoeg alle buitensport-accommodaties geprivatiseerd. Een kostenbesparing voor de gemeente enerzijds, maar aan de andere kant blijkt dat het voor de betrokken verenigingen een grote uitdaging om te reserveren voor toekomstige (vervanging) investeringen. Het CDA vindt een goede nazorg een must voor een rijk (sport) verenigingsleven. Dat kan in de vorm van een jaarlijks gesprek over kansen en belemmeringen en waar nodig op knelpunten en vraagstukken beleid te stellen, dan wel extra financiële tegemoetkomingen beschikbaar te stellen.

Wat gaat het CDA doen:

• Stimuleren van sportparticipatie bij jeugd en jongeren door het subsidiebedrag per jeugdlid te verhogen en de leeftijdsgrens van een jeugdlid vast te stellen op  18 jaar.
  • Stimuleren van georganiseerde sportdeelname van volwassenen en verenigingen daartoe equiperen.
  • In kader behoud van toekomstbestendige verenigingen en het stimuleren van georganiseerde sportdeelname het jaarlijks gesprek voeren en bij knelpunten indien nodig beleid bijstellen, dan wel extra financiën beschikbaar stellen.
  • Onderzoeken of een (kunstgras)fonds een oplossing is, om de benodigde reserveringen voor toekomstige investeringen beheersbaar te houden.

GROENVERZIENING:

De gemeente Druten is een gemeente met veel groen en ruimte waar het fijn en prettig wonen is. Een groene omgeving, die goed onderhouden is,  zien wij als een belangrijke bijdrage aan een prettige leefomgeving. Verder dragen groene planten bij aan CO2-binding en luchtzuivering. Daarom streven wij er naar waar mogelijk verhardingen te vervangen door levend groen, en het groen in goede, gezonde conditie te houden. Groen voor stenen. Het CDA wil een compensatieregeling voor bomen die verdwijnen, dat elders bomen terug moeten komen. Het onderhoud van groen dient ruim voldoende te zijn en dat draagt bij aan de uitstraling van het dorp of de wijk. Het CDA vindt dat we hier samen met de samenleving verantwoordelijk voor zijn. Wat kunnen de inwoners zelf in hun buurt of wijk en wat doet de gemeente? Met als doel dat het openbaar groen er goed uitziet. Tegels die scheef liggen, onkruid dat te hoog groeit, het draagt allemaal bij aan een onveilig en rommelige omgeving. De komende jaren moet wat het CDA betreft het onderhoudsniveau omhoog.

Het verbod op chemische bestrijding van onkruid op gemeentelijke gronden speelt hierbij een rol, en kan wellicht als kans opgepakt worden. De uitdaging is om aanleg en onderhoud tegen zo laag mogelijke kosten te doen. Adoptie van  rotondes, maar mogelijk ook terreintjes in wijken, door bedrijven of (groepen van) particulieren behoort hierbij tot een kansrijke mogelijkheid. Onkruidbeheer is voor de gemeente een belangrijker onderwerp geworden sinds het wegvallen van chemische bestrijdingsmogelijkheden. Beheer d.m.v. maaien wordt belangrijker, zeker daar waar het sterk zaaiende onkruiden betreft: Maaien vóórdat zich zaad vormt voorkomt grotere problemen later. Daar waar nog gebieden ingericht moeten worden is een goed overwogen keuze van zaadmengsels belangrijk, wederom om latere overlast voor te zijn.

ONDERWIJS:

Deze regio kampt met een hoog percentage laaggeletterdheid. Laaggeletterdheid veroorzaakt problemen op vele gebieden. Hierop wil het CDA krachtig inzetten door deze doelgroep in kaart te brengen en ze goed te laten ondersteunen in het oplossen van dit maatschappelijke probleem. Door vergrijzing is er sprake van krapte op de arbeidsmarkt in de zorg, bouw en techniek. De arbeidsmarkt kampt met een te kleine instroom van nieuwe werknemers en met de uitstroom van mensen die hun heil elders zoeken. Dat maakt de opgave op de arbeidsmarkt alleen maar groter. De zorg is een van de grootste en sterkst groeiende sectoren en daarmee één van de belangrijkste werkgevers binnen de gemeente Druten. Door de vergrijzing zal de vraag naar (ouderen-) zorg en ondersteuning toenemen. Hoewel mensen ook langer gezond blijven, krijgen steeds meer mensen te maken met intensieve zorg in hun laatste levensjaren. Het CDA wil een campagne om mensen te interesseren voor werken in de zorg, bouw of techniek en zichtbaar maken dat er baanzekerheid is. In samenwerking met het onderwijs zorgen dat jongeren gaan kiezen voor de zorg-bouw-techniekopleiding en in samenwerking met de werkgevers zorgen dat er voldoende stageplekken zijn. Het CDA wil ook in samenwerking met de agrarische sector en het SPOM dat jaarlijks door leerlingen van het basisonderwijs een bezoek wordt gebracht aan een agrarisch bedrijf. Dit om te leerlingen kennis te laten maken met voedselproductie en dierenwelzijn.

WERKGELEGENHEID:

De huidige hoge economische groei moet worden gebruikt om werkgelegenheid en innovatie een extra positieve stimulans te geven. Het CDA heeft als doel de huidig beschikbare bedrijfsterreinen zo snel als mogelijk te vullen met bedrijven. Omdat meer dienstverlenende bedrijven zich vestigen in onze gemeente zijn ook de eisen en condities die aan onze bedrijfsterreinen en –panden worden gesteld. Een snel en betrouwbaar glasvezelnet is een must in het moderne zakendoen en werken en wonen van vandaag en morgen. Ook grootschalige (productie)bedrijven moeten zich kunnen vestigen, mits de voordelen van werkgelegenheid en de bijdrage aan de lokale economie in voldoende mate opwegen tegen mogelijke overlast.

DETAILHANDEL:

Het winkellandschap staat aan de vooravond van grote veranderingen. De consument winkelt op een andere manier dan in de vorige eeuw. Internet, vergrijzing en afnemende bevolkingsgroei hebben grote gevolgen. Er ontstaan grote verschillen tussen succesvolle en kansarme winkelgebieden. Ook onze gemeente staat voor grote uitdagingen. De weg naar het winkelgebied van 2025 is bezaaid met obstakels die een meer vooruitstrevende aanpak van de gemeente vereist.  Het ontbreekt aan visie en regie bij de vormgeving van winkelgebieden, conflicterende belangen en een starre regelgeving. Het gevolg is minder aantrekkingskracht richting consumenten en inwoners. Daardoor een toenemende leegstand die uiteindelijk tot verpaupering leidt.

Het CDA wil liefst vandaag beginnen met:

• het samen met marktpartijen investeren in kansrijke winkelgebieden.
  • het beschikbaar stellen van panden voor innovatieve ondernemers.
  • het maken van een kernwinkelgebied met een ‘regelluwe’ zone en versnelling van procedures.
  • het gezamenlijk verantwoordelijk maken van ondernemers voor het beheer van het winkelgebied.

Er is een leegloop in winkelcentra.  Dit zou o.a. kunnen door meer aandacht te schenken aan intergemeentelijke samenwerking betreffende het vestigingsklimaat voor MKB-ers, door de gezelligheid-/horeca-/ontspanningsfunctie van centra te bevorderen. Hierbij zou een herverkaveling van diverse winkelbedrijven aan de orde kunnen zijn. Starters zouden (financieel) ondersteund kunnen worden (starterswinkel met collectieve ondersteuning van diensten, extra werkgelegenheid creëren door samenwerking). Dit geldt ook voor familiebedrijven. Een manager voor alle bedrijven in de gemeenten Druten en West Maas en Waal kan de effectiviteit en efficiëntie bevorderen. Ook een gezamenlijk cadeaubonnensysteem kan lokaal inkopen bevorderen en de eigen detailhandel versterken. Gratis WiFi-verbindingen in de centra zijn vitaliteit verhogend. Ook het buitengebied heeft behoefte aan snelle internetverbindingen.

DUURZAAMHEID:

Klimaatverandering is een ingrijpend proces dat voor elke wereldbewoner actueel is. Vanuit het oogpunt van rentmeesterschap vindt het CDA dat ieder individu zijn steentje moet bijdragen aan het beteugelen van die verandering. Op het gebied van duurzaamheid is er nog veel te doen in onze gemeente. Er is nog geen concreet plan wanneer de gemeente (inclusief haar bedrijven en inwoners) CO2-neutraal zou moeten opereren. Dit plan dient geschreven te worden. CDA wil hierbij een ambitieus doel stellen. In overleg met burgers, bedrijven en overheden wordt vastgesteld welk pad hierbij gevolgd wordt. Er komt dan o.a. aan de orde wat de huidige situatie is, welke mogelijkheden er zijn en welke knelpunten, welke financiële consequenties en hoe daarmee wordt omgegaan. De gemeente coördineert.

Energiebesparing, zonnepanelen, windenergie, aardwarmte zullen onderdeel van de uitvoering zijn. Met name bij wind- en zonne-energie speelt de locatie een grote rol. Minimale overlast en maximaal rendement zijn evengoed aspecten van de duurzaamheid van de energieopwekking. Dat betekent dat vooralsnog zeer terughoudend moet worden omgegaan met zonnepanelen op agrarische grond, omdat de panelen de binding van CO2 in de grond (in de vorm van organische stof) verhinderen. Verschraling van de grond en als gevolg daarvan afbraak van organische stof is het paard achter de wagen spannen. Zolang er daken beschikbaar zijn, ligt daar de voorkeur van plaatsing. Water speelt een zeer grote rol in ons lage Land van Maas en Waal. Ook wateraanvoer in tijden van droogte, en waterafvoer in tijden van veel regen verdienen blijvend aandacht, net als de waterkwaliteit. Vaak zijn het andere overheden die hierbij een rol spelen, maar onze gemeente dient haar taak op te pakken in het afkoppelen van hemelwater van het rioolsysteem, en te zorgen voor waterafvoer de grond in bij verhardingen. Natuurontwikkeling, maar ook het in stand houden van natuur betekent in ons dichtbevolkte land dat er beheerd moet worden. Spontane instandhouding van een evenwichtige balans is een utopie. Flora- en faunabeheer betekent actief ingrijpen waar nodig.

LOGISTIEK  EN  VERKEER:

Het CDA is van mening dat de weginrichting in onze gemeente uniformer en daarmee duidelijker voor iedereen moet worden. Verkeersveiligheid en eenduidigheid verdienen hoge prioriteit, waarbij we alle maatregelen die we kunnen nemen ook daadwerkelijk moeten nemen. Er moet maatwerk geleverd worden aangaande de veiligheid van de fietsroutes van onze jeugd naar de verschillende scholen. Gezamenlijke actie met onze buurgemeentes in alle windrichtingen is daarbij noodzakelijk. Bijna alle schoolroutes zijn namelijk gemeentegrens overschrijdend. Vrij liggende fietspaden verdient de voorkeur van het CDA.

Snelfietsroutes zijn rechtstreekse routes op langere afstanden die kernen en woon-/werklocaties met elkaar verbinden. Zij bevinden zich deels op bestaande fietsroutes, die slim met elkaar verbonden worden tot een doorlopend traject. Ze hebben glad asfalt, weinig obstakels, goede verlichting en verder hebben fietsers zoveel mogelijk voorgang. De voordelen zijn: tijdbesparing, comfort, ruimte, veiligheid, herkenbaarheid en bevordering van de gezondheid. In de gemeenten Druten en West Maas en Waal wil het CDA snelfietsroutes inzetten op verbindingen met Nijmegen, Tiel, Oss en Den Bosch.

Het onderhoudsniveau van onze wegen moet minimaal op peil blijven. We blijven als CDA voorstander van goed en preventief onderhoud, vooral ook om verkeersgevaarlijke situaties te voorkomen. Ook onze recreatieve sector stelt steeds hogere eisen aan goede en nette wegen, die bovendien ook veilig gebruikt moeten kunnen worden. Het huidige (minimale) niveau op het gebied van openbaar vervoer moet in ieder geval behouden blijven. Ook de gladheidbestrijding verdient onze voortdurende aandacht en dient jaarlijks herijkt te worden, nu op steeds meer plekken in onze dorpen vooral ouderen en kwetsbaren langer thuis blijven wonen. Inschakeling van de buurt/vrijwilligers/dorpsplatforms wordt door ons gestimuleerd.

DE NIEUWE OMGEVINGSWET:

De Omgevingswet die ergens in 2020 wordt ingevoerd bundelt 26 wetten op het gebied van de fysieke leefomgeving, ruimte, infrastructuur, milieu, natuur, geur, geluid en water in relatie tot veiligheid en gezondheid. De invoering ervan zal een enorme verandering tot gevolg hebben. Nu al moeten we ons hierop goed voorbereiden en het CDA gaat daarin voorop. De veranderingen zullen groter zijn dan we al eerder hebben meegemaakt in het kader van de Participatiewet, en de gevolgen zullen voor iedereen merkbaar en ook voelbaar zijn. Het is zaak om als gemeente de vinger goed aan de pols te houden en vanaf het begin op niveau mee te praten met de andere gemeenten, de Provincie, het Waterschap en andere overheden; het gaat immers om de inrichting en het gebruik van onze gehele leefomgeving. Bestuursorganen kunnen taken en bevoegdheden gezamenlijk uitoefenen door bijvoorbeeld een gezamenlijk omgevingsplan, een intergemeentelijke omgevingsvisie. In een omgevingsvisie, omgevingsplan en programma wordt aangegeven hoe burgers, bedrijven, maatschappelijke organisaties en bestuursorganen bij de voorbereiding zijn betrokken.

UITGANGSPUNTEN FINANCIEEL BELEID DRUTEN:
Uitgangspunt van het financieel beleid van het CDA Druten is het zorgvuldig en transparant omgaan met de verkregen middelen van onze inwoners. Het maakt niet uit of de middelen komen uit de landelijke of lokale belastingen. Inzetten op een duurzame financiële huishouding van onze gemeente is daarbij vanzelfsprekend. Duurzaam betekent in dit verband structureel niet meer uitgeven dan er binnenkomt. Maar we zorgen ook voor een goede reserve voor de onzekere toekomst. Met de reeds opgebouwde positieve reserve dienen we zorgvuldig om te gaan. Durven sparen voor iets wat je later wilt realiseren of als probleem wilt oplossen is daarbij noodzakelijk. Dit betekent keuzes maken. Wij gaan voor inwoners, vooral op het terrein van zorg en welzijn. De middelen die wij daarvoor krijgen van andere overheden, zetten we in voor die inwoners die het nodig hebben. Jaarlijks moeten budgetten kritisch worden bekeken of deze opnieuw of gewijzigd in de begroting moeten worden opgenomen. Het mag niet vanzelfsprekend zijn dat bestaand beleid zomaar van het ene jaar op het andere jaar wordt overgeheveld ( geen automatisme). We willen een meedenkende en faciliterende overheid. Willen we als CDA goede en verantwoorde besluiten nemen dan hebben we inzicht nodig in de gelden. Dit betekent een overzichtelijke begroting met wat erin komt, eruit gaat en welke reserves er zijn. Transparantie van alle gegevens is een voorwaarde om te komen tot een goede besluitvorming.