06 juli 2017

De Blijverslening: een steun in de rug voor onze ouderen

Dankzij een motie van CDA Zaltbommel komt er een Blijverslening. Met zo’n lening kunnen onze inwoners hun woning levensloopbestendig laten maken. Door bijvoorbeeld plaatsing van een slaapkamer of badkamer op de begane grond, door het verwijderen van drempels of door technische voorzieningen die de woning geschikt maken voor bepaalde zorg.

Onze oudere inwoners kunnen meestal niet meer gemakkelijk lenen bij een bank en hun vermogen zit vaak ‘vast’ in hun eigen huis. Met de Blijverslening, die ze dan via de gemeente afsluiten, kunnen zij deze aanpassingen aan hun huis wel financieren.

Het is iets waarvoor CDA Zaltbommel zich al langer sterk maakt: ouderen en mensen met een beperking in staat stellen om langer zelfstandig te kunnen blijven wonen.

We zijn best heel tevreden met hoe zorg binnen onze gemeente is geregeld. Wanneer mensen zorg of ondersteuning nodig hebben dan krijgen ze die ook. De WMO voorziet echter niet in alles. En we moeten blijven werken aan het voorkomen van dure zorg. Daarom willen we onze inwoners helpen om zelfstandig te kunnen blijven wonen. De Blijverslening helpt daarbij.

Zie hieronder voor onze motie.