06 maart 2018

Nieuwe GSM-mast Nieuwaal na 7 jaar volhouden in bedrijf!

Na 7 jaar volhouden is het dan zo ver. Deze week gaat de nieuwe GSM-mast in Nieuwaal in bedrijf! Het is de eerste van de twee extra GSM-masten die KPN in onze gemeente plaatst. Dit prachtige resultaat is bereikt dankzij al onze inwoners die in 2013 hebben meegewerkt aan de online-enquête van CDA Zaltbommel.

In 2011 stelden wij de eerste vragen over het slechte mobiele bereik in onze gemeente. Omdat dat weinig concreets opleverde, volgde in 2013 een online-enquête van onze CDA-fractie waaruit bleek dat de slechte mobiele bereikbaarheid in onze gemeente tot gevaarlijke situaties leidde: 'Ziekenwagen komt een dorpsbewoner met hartklachten ophalen. De broeders van de ziekenwagen willen met het ziekenhuis bellen voor overleg maar hebben geen mobiel bereik. Eén van de buren verzucht: "Moeten er eerst slachtoffers vallen?".

Naar aanleiding van de Bommelse enquête stelde het landelijke CDA vragen in de Tweede Kamer die leidden tot een hoorzitting eind 2014. Ondertussen bleef CDA Zaltbommel aandringen bij KPN om het mobiele bereik in onze gemeente te verbeteren. Omdat dit onvoldoende opschoot, zocht de fractie in 2016, samen met TV Gelderland, opnieuw de publiciteit.

De hoorzitting, de concrete enquêteresultaten vanuit onze gemeente en de hernieuwde media-aandacht zorgden er uiteindelijk voor dat KPN in 2016 bereid bleek om twee extra GSM-masten in onze gemeente te gaan plaatsen, één in Nieuwaal en één in Nederhemert. De mast in Nieuwaal gaat nu dan operationeel, voor de mast in Nederhemert is inmiddels de vergunning rond. Bijkomend effect is dat de twee extra masten naar verwachting zorgen voor verbetering van het mobiele bereik in onze gehele gemeente, doordat de bestaande masten nu anders kunnen worden afgesteld (ze hoeven het gebied dat door de twee nieuwe masten wordt bestreken immers niet meer af te dekken).

Twee extra GSM-masten in een gemeente als de onze, buiten de randstad, is best een unicum. Het is een resultaat dat alleen kon worden bereikt dankzij echte samenwerking tussen onze inwoners, de lokale en landelijke politiek, de lokale media en KPN. Dank aan ieder die zich hiervoor heeft ingezet.

We zijn heel benieuwd of de extra mast in Nieuwaal nu ook daadwerkelijk voor verbetering zorgt van uw mobiele bereik. Laat dit vanaf vrijdag 9 maart weten aan ons per mail via [email protected]

CDA Zaltbommel blijft zich inzetten voor beter mobiel bereik, net zolang totdat ieder in onze gemeente overal 112 kan bellen, normaal mobiel kan bellen en gebeld kan worden, kan SMS'en en Appen en mobiel kan internetten. Dan is het pas echt #Goedvoorelkaar