11 februari 2012

Chapeau voor Opmeer

Als eerste Nederlandse bestuurder heeft de Opmeerse VVD-burgemeester Gert Jan Nijpels stelling genomen tegen het discriminerende ‘Meldpunt voor Midden- en Oost-Europeanen’ dat de PVV eerder deze week lanceerde. De gemeenteraad van Opmeer steunde zijn voorstel unaniem.

CDA Kleurrijk is blij met de actie van coalitiegenoot Nijpels en hoopt dat veel andere gemeenten de lijn van de gemeente Opmeer zullen volgen. Tegelijk vindt CDA Kleurrijk het zorgelijk dat het handhaven van artikel 1 van de Grondwet en artikel 2 van het EU-verdrag,  kennelijk aan het lokale bestuur wordt overgelaten.

Burgemeester Gert Jan Nijpels stelde tijdens de raadsvergadering van 9 februari: “Dit is waar democratie om gaat. Als wij niet vanuit de lokale overheid signalen afgeven dan denk ik dat het slecht gesteld zou zijn met de verdere ontwikkeling van onze democratie in een Europa wat het toch al zo moeilijk heeft.”

Kaya Koçak (voorzitter van CDA Kleurrijk) zegt: “Eigenlijk ligt hier natuurlijk een taak voor premier Rutte, die in moet staan voor de grondrechten van alle mensen die zich op het Nederlands grondgebied bevinden.”

“Bij overlast probeer je eerst de veroorzaker aan te spreken, dat is hoe wij met elkaar om moeten gaan. Klikken lost meestal niets op. Werkt dat echt niet, dan kun je altijd gewoon de politie of de gemeente bellen”, aldus Koçak.

= = = = = =

Geert Wilders maakt met dit ‘meldpunt’ een politieke ommezwaai. In 2003 stemde hij volmondig in met de Europese toetreding (en daarmee met het op termijn openstellen van de Nederlandse arbeidsmarkt) voor Polen. De wettelijke overgangsperiode van maximaal 7 jaar waarin de arbeidsmarkt met goede redenen gesloten kon blijven, is nu afgelopen.

Bij de behandeling (27-11-2003) van de uitbreiding van de Europese Unie met tien nieuwe lidstaten in 2004, zei de partij van Geert Wilders (VVD) nog: “Het Polen van Karol Woytila, Lech Walensa en Tadeusz Mazowecki, het land van onze bevrijders in de Tweede Wereldoorlog. Dit is een keerpunt in de geschiedenis van Polen en van Europa. Polen is voor de VVD zeer welkom in de EU.” En “Wij hopen dat de Bulgaren en de Roemenen spoedig in de Unie kunnen komen en daar kunnen worden verwelkomd.”

Geert Wilders stemde op 5 december 2003 persoonlijk in met uitbreiding van de Europese Unie met onder meer Polen.