09 januari 2015

Geweld is niet goed te praten

Helaas is het maar al te vaak zo dat mensen het recht in eigen hand nemen. Dat deze mensen zeggen hun verwerpelijke daden uit naam van Allah te doen, wil nog niet zeggen dat zij hierin - volgens de meerderheid van moslims en moslim-geestelijken - gelijk hebben. Niet elke religieuze claim is een legitieme claim.

Voor het christelijk geloof geldt ook dat de ene opvatting de andere niet is: in naam van God wordt in sommige behoudende christelijke kringen de vrouw een ondergeschikte rol toegekend. In naam van dezelfde God vinden anderen juist dat iedereen gelijk moet zijn.

Wij zijn van mening dat God of Allah weliswaar de uiteindelijke rechter is (aan het eind van het leven), maar dat tijdens ons leven de democratisch gelegitimeerde overheid het geweldsmonopolie moet hebben en dat mensen nooit hun toevlucht tot geweld mogen nemen.

Overigens is bij de terroristische aanslag in Frankrijk nog maar weinig bekend over de daders. Ook hier moet het recht zijn loop hebben en zal hun motivatie hopelijk tijdens een strafrechtproces kunnen worden vastgesteld.

Het blijft een uiterst trieste zaak, de aanslag in Frankrijk. We kunnen alleen maar hopen dat de samenleving zich door dit soort gebeurtenissen niet uit elkaar laat drijven en dat mensen steeds de verbinding met elkaar blijven zoeken.