26 november 2012

'Halal-woning': veel gedoe om niets

In het kader van "een stok vinden om de hond mee te slaan" hebben Amsterdamse raadsleden van VVD en CDA zich kritisch uitgelaten over de woningen die woningcorporatie Eigen Haard in Bos en Lommer aan het bouwen is en waarbij ook rekening gehouden wordt met behoeften van moslim-bewoners.

CDA Kleurrijk is erg teleurgesteld dat het juist partijgenoot Marijke Shahsavari (CDA) is die dit onmiddellijk duidde als "bedreiging voor de integratie." Wanneer het over woningen zou gaan die aan Joodse wensen zouden zijn aangepast (twee keukens voor het bereiden van kosjere maaltijden) dan zou er geen haan naar kraaien.

Onze conclusie: het goede initiatief van Woningcorporatie Eigen Haard wordt opgeklopt louter en alleen maar omdat het om moslims gaat. Daarmee laten de lokale politici van VVD en CDA zich meevoeren in de kwalijke trend om voortdurend moslims te kritiseren. CDA Kleurrijk roept het Amsterdamse Raadslid Marijke Shahsavari op om terug te komen op haar populistische stellingname. Populisme is er - ook zonder tussenkomst van gemeenteraadsleden - al genoeg.

Het CDA Amsterdam zou zich moeten scharen achter het goede initiatief van de woningcorporatie, een middenveld-organisatie die zich de wensen van al haar bewoners aantrekt. Corporatie-bestuurder Mieke van den Berg verwoordde het op de website van Eigen Haard als volgt: "Een duurzaam renovatieproject met behoud van  monumentale status, in één artikel teruggebracht tot munitie voor populisme."

In de Volkskrant verscheen onder de titel 'Wanneer je fantasie op hol slaat, bedenk je de term 'Halalwoningen' een goed artikel over dit onderwerp, klik hier om het artikel te lezen.